Vientiane, Pakse & been there Don Det

23 oktober 2015 - Don Det, Laos

Na weer een rit door de bergen zijn we aangekomen in Vientiane, de hoofdstad van Laos. We kwamen rond de middag aan en zijn daarna bij het zwembad gaan liggen van ons hostel. In de avond zijn we met de meeste van de tub squad wat gaan eten. In het restaurant waar we gingen eten werkt een hele leuke man. Hij printte een papier voor ons uit met een aantal Engelse woorden vertaalt naar het Frans en Laotiaans. We moesten dan ook ons gerecht in het Laotiaans bestellen. Het was echt een aardige man, we kregen ook van alles om te proeven. Na de gezelligheid zijn we nog even over de nachtmarkt en kermis gelopen. Er zijn heel veel kramen maar alleen vijf verschillende soorten. Same same but different, wat ze overal in Thailand en Laos roepen.

De kermis is natuurlijk niet te vergelijken met de Tilburgse kermis maar het was wel even leuk om te zien. Er zijn springkussens, bots auto's, een rups achtbaan en een klein reuzenrad. Daarnaast staat het helemaal vol met kraampjes waar je ballonnen kapot kan gooien voor een leuke prijs (warme frisdrank of knuffel).

De volgende dag gingen de meeste weer bij het zwembad liggen, maar Fleur en ik wilden wat zien van de stad. We zijn toen naar de Patuxai gegaan een soort Arc de Triomphe. Vanaf daar had je een mooi uitzicht over de stad. Later die avond zijn Laura en ik met de slaapbus naar Pakse vertrokken. Dit was prima te doen, het was twaalf uur maar de tijd vloog voorbij. Laura en ik moesten samen een bed delen. De bus was erg fleurig aangekleed (zie foto), maar het zag er opzich oke uit.  Naast ons sliep een Chinees meisje die graag met ons op de foto wilde.  Na een knus nachtje kwamen we aan in Pakse om 9 uur. Na een heerlijk ontbijt hebben we een fiets gehuurd en zijn we Pakse gaan verkennen. Volgens een vrouw kon je mooie foto's maken vanaf het grand hotel. Dus dat wilden we graag proberen. We kwamen met een Franse zakenman aan de praat die ons wel even naar boven wilden brengen. Helaas lappen ze de ramen niet en was een mooie foto helaas niet mogelijk.  Dus daarna zijn we weer terug gegaan op het fietsje. Veel mensen fietsen niet, de meeste hebben een scooter. Het komt ook vaak voor dat een heel gezin op de scooter zit(zelfs met babytjes) echt bizar. Het viel ons wel op dat Pakse minder toeristisch is dan de andere gebieden in het noorden omdat je meer wordt aangestaard en weinig andere toeristen ziet.

Na een lekker fiets dagje in de warme zon zijn we gaan eten bij een Indiaans restaurant. We hadden een soort vega ballen en die waren zo lekker, dat we de twee dag erna nogmaals bij een Indiaans restaurant zijn gaan eten.

In Pakse hebben we ook nog een excursie gedaan waar we  koffie/thee plantages, twee dorpjes en drie watervallen hebben bezocht. We hadden weer een apart excursie groepje waaronder Klaas een Duitse oude man die zelf tour guide en marinier is geweest en een man met een cowboyhoed, strakke legging en een kleine blaas. De bus heeft een aantal keer voor hem moeten stoppen niet alleen voor een plasje maar ook waren zijn slippers ineens kapot waardoor hij even slippers ging kopen op de markt. Klaas werd helemaal gek en is hem toen gaan halen. Is dit een Fransman riep hij naar ons in het Duits. Achteraf was de cowboy Nederlands en daar kwamen we natuurlijk te laat achter. Veel te veel Nederlanders overal haha. Gelukkig zat er ook nog een leuke Australiër bij de tour waar we na de tour een hapje mee zijn gaan eten. Josh is zijn naam en hij zat in het leger maar is gestopt omdat hij te veel van huis was. Hij besloot eerst een rondreis te maken. Wat ik natuurlijk helemaal begrijp.

De tour was verder leuk vooral de dorpjes zijn leuk om te zien omdat je zo ziet hoe mensen buiten de stad leven. Overal lopen dieren vooral veel varkens. De mensen leven in houten huisjes en er zijn heel veel kinderen. Ze roken uit een bamboe stok zelfs de kleine kinderen doen het.  Wel komen er veel te veel toeristen en dat is er van af te zien. Op het moment dat je het dorp binnen gaat komen kleine kinderen op je af en vragen om elastieken, armbandjes, eten etc. en aan een aantal bewoners is te zien dat ze het niet prettig vinden, wat ik wel kan begrijpen. Ik werd ook heel erg aangekeken waardoor me ook niet helemaal op mijn gemak voelde. Op het einde zaten er nog drie aardige meiden van ongeveer 14/16 jaar die met ons op de foto wilden. Waardoor ik het dorp toch met een goed gevoel verliet.

Om 8 uur zijn we de volgende dag vertrokken naar Si Phan Don, beter bekend als de 4000 eilanden, is een verzameling eilandjes in de Mekong rivier in Laos. We hebben Don Det bezocht, Fleur was hier al en hier zijn ook veel backpackers. Het is one happy eiland. Overal verkopen ze happy pizza, happy pancake (met mushrooms) maar ook wiet kun je daar overal krijgen. Wij hebben deze keuzes natuurlijk achterwege gelaten en houden het gewoon bij Beerlao of Mojito. We verbleven in het Easy Go Backpackers hostel. Dit hostel lag  tien minuten van het dorp af dus dat was wel even zwaar met de backpack.  Het was het waard want het was een goed en gezellig hostel. Je kon de zonsondergang goed zien vanaf de bar.

De eerste dag zijn we lekker bij het zwembad gaan liggen. Hier ontmoetten we vier Britten, Gemma en nog drie jongens.  Samen met hun hebben we gekaart en water polo gespeeld. De dag erop zijn we ook met ze gaan kajakken. Gemma, Laura en ik gingen samen maar al gauw wisselde Mo(tour guide) ons om.  Ik zat toen samen met een jongen ook een Britt. Het was soms wel zwaar voor de armen en benen maar een tijdje ging het best goed. We zijn ook niet omgevallen maar helaas kan ik dat niet van iedereen zeggen. Twee jongens vielen om in een stroming net voor ons. Het is allemaal goed afgelopen en ik en mijn partner wisten de slippers te redden. Deze dag hebben we de grootste waterval van Zuid-Oost Azië  en Irrawaddy dolfijnen gezien. Ook hebben we een gibbon gezien van drie maanden oud. Deze leeft bij een gezin, zij hebben het aapje opgevoed omdat de moeder is overleden. Na een lange dag kajakken werden we opgehaald door een vrachtwagen. De jongens moeten op de vrachtwagen en wij erin. Echt gek, na een stop wilde ik het ook proberen. Het was zo vet haha en alle kindjes zwaaiden naar ons. Het was een geweldige dag, we hadden ook een hele leuke groep. Na twee dagen zijn we naar Siem Reap gegaan maar hier volgende keer meer over.

1. Elly:
    26 oktober 2015
    Hee mopke, het is weer een heel verhaal.Je maakt ook van alles mee. Blijf goed opletten en blijf voorzichtig. Voor de rest lekker genieten en ik verheug me alweer op je volgende verhaal. kusje
  2. Opa noot:
    1 november 2015
    Wat een prachtige belevenis en wat een mooie foto s steeds op facebook we wensen je nog een prachtige tijd en ik sluit je bij jullie mam aan let goed op en geniet ,geniet en nog eens geniet vrouwke dit maak je maar eenmaal mee