Last minute stop in Malaysia and Singapore

18 april 2016 - Singapore, Singapore

Op het laatste moment had ik besloten om naar Maleisië en Singapore te gaan want ze stonden eerst niet op mijn lijstje. Ik moest keuzes maken en ik dacht dat Maleisië niet veel bijzonders had (naast de Petronas twin towers die ik al had gezien door mijn visa run). Eigenlijk heeft het land alles: mooie eilanden, theeplantages, de jungle en een grote stad met enorme wolkenkrabbers.
En waarom ook keuzes maken? Je bent hier misschien maar een keer en toen Martijn (een jongen van mijn opleiding CE) sprak besloot ik het te doen. Hij ging namelijk ook en we zouden dan samen reizen.

De reis begon in Penang, een eiland vol met street art. Na drie weken niets westers, was het toch fijn om dat te hebben. Michelle ging weer gezellig mee en we gingen naar het Tipsy Tiger hostel. In de avond gingen we gelijk aan de borrel, je krijgt namelijk twee drankjes gratis voor 9 uur.

In het hostel leerde ik mijn Gila (crazy) vriendin Merel kennen. De volgende dag zijn we met haar en nog een Nederlandse jongen Arjan zijn we naar de street art gaan kijken. Ook zijn we door Little India gelopen waar ik spontaan vrolijk van werd door de lekkere snacks en muziek.

De dag erna hebben we het Nationaal park bezocht, waar we een korte hike deden in de hete temperatuur en tussen de apen. Penang vond ik erg leuk, je kunt er goedkoop eten en er zijn genoeg backpackers. Dit maakt het extra gezellig. Na Penang ben ik met Merel en Michelle naar Perhentian Kecil gegaan voor twee dagen. Dit is een super mooi eiland en hier hebben we gesnorkeld met super grote schilpadden en reef sharks. Ik schrok wel een beetje toen ik ze zag maar gelukkig zijn ze vegetarisch.

Na een relax eiland was het tijd voor de hike in the Cameron Highlands. Wij dachten waarom een trek als je er twee kan doen. Tussen trek 1 en 10 hadden we een stop bij de strawberryfarm. Het waren echt de lekkerste aardbeien die ik ooit op had. Bij de tweede track had ik het wel zwaar want het was een hele klim omhoog  Merel en Joel een jongen die we nog van Penang kenden, maakten gelijk kennis met de mindere leuke Christel. Sorry guys! Wat vooral mooi is zijn de theevelden in Cameron Highlands.

Na 21 km vonden we het wel genoeg  geweest en zijn we vanaf daar gaan liften. Wat super makkelijk ging! Toen we in het dorp aan kwamen namen we een welverdiende strawberry cheescake. Ik snapte gelijk waarom ze zoveel gebak verkopen daar.

Nergens in  Azië was ik nog naar de jungle geweest dus besloot ik samen met Merel naar Taman Negara te gaan. Ik zag er zwaar tegen op omdat ik verhalen hoorde over bloedzuigers. Gelukkig komt dit vooral voor tijdens het regen seizoen en de hike viel ook reuze mee. Ik ben wel erger gewend tegenwoordig.  Tijdens de jungle tocht vertelden ze ons van alles over de natuur en dieren. In de bomen heb ik wel aapjes gezien maar voor de rest geen andere dieren. Ik denk ook niet dat je een tijger of een olifant tegen wil komen. We zagen wel waar de Olifanten gelopen hadden door de kapotte bomen en dikke drollen haha.

We deden een twee daagse jungle trek met een overnachting in een grot. Het was toch wel een ervaring hoor: afwassen in de rivier, slapen op een dun matje en alle spullen zelf meesjouwen. Het viel allemaal reuze mee, het eten was lekker en ik heb wat afgelachen met Merel. De gids gaf ons een lekker koffietje met whisky voor de goede nacht rust maarja dan moet hij ons niet midden in de nacht wakker maken voor een stekelvarken.

Na weer een vier urige trek door de jungle werden we opgehaald met een bootje. De tocht over het water was prachtig. We bezochten nog een dorpje, die nog echt leeft van de jungle. Ze doden hun eigen dieren en bouwen hun eigen huis. Hier leerden we hoe we vuur en een pijl kunnen maken. We mochten daarna oefenen op Winnie de Poo. Wat grappig was omdat Merel me net had vertelt dat ze als kind hem haatte doordat hij haar een keer had weggeduwd in Disneyland.  Ik schoot trouwens in een keer raak en ook nog in het hart dus don't mess with me haha! Just saying.

De dag moesten we afscheid nemen van onze Sayangs, de jungle mannen want we gingen naar Kuala lumpur.  Een vonden we wel eng want die dronk altijd iets te veel en dan kwamen er gekke woorden uit zijn mond. Dan zeggen we gewoon Tamou (nee dankje) en het is goed.

In Kuala Lumpur zag ik Michelle weer en in de avond zijn we gaan borrelen bij de rooftop bar van het hostel. Hierna zijn we nog naar de barstraat geweest, waar het ladies night is elke avond. Hadden we dat ik Tilburg maar, goedkope avonden en de drank was prima. Na een zware ochtend nam ik afscheid van Michelle voor een week. Zij ging Sankran (Thais nieuwjaar) vieren in Bangkok. Het is een festival waar iedereen elkaar nat maakt met waterpistolen etc.

De volgende dag meeten ik eindelijk met Martijn. We hadden elkaar ik Penang al gezien maar hij was een paar dagen eerder dus liepen elkaar telkens mis. We deden samen nog Kuala Lumpur, Melaka en Singapore. Het was erg gezellig en het is ook weer fijn om even met een Tilburger te zijn. Tilburg de gekste!
Kuala Lumpur was weer leuk door het feesten, winkelen en bezienswaardigheden waaronder het 3D musea waar ik Obama op een speciale manier heb ontmoet.

Na de grote stad was het tijd voor wat kleins Melaka. Deze stad was in de tijd van de VOC een belangrijke handelsplaats voor de Nederlanders en hier zit nog een aardig stukje geschiedenis van ons. Je ziet duidelijk Nederlandse sporen terug zoals dakpannen, bakstenen, de houten trappen, ramen en deuren, het stadhuis en het VOC logo. Voor de VOC hadden de Portugezen Melaka en na de Nederlanders hebben de Engelsen het overgenomen.  In Melaka hebben we een boot tour gedaan in het donker omdat je de stad zo mooi verlicht ziet. Verder hebben we nog alle bezienswaardigheden bekeken en zijn we naar de avondmarkt geweest. Deze was echt leuk door alle kraampjes met eten en souvenirs.

Next stop Singapore, wat een mooie stad. Het is wel erg duur daar vergeleken andere landen in Zuid oost Azië maar het was het waard.  We zijn naar Marina Bay geweest en zijn op het dak geweest van Marina Bay Sands wat geweldig was. Het was wel even een gedoe om naar boven te komen en om het zwembad te zien maar het was geluk. Achter het hotel liggen de Gardens by the Bay. Die zeker een bezoekje waard zijn, ik vond het een beetje op Avatar lijken. De botanische tuinen hebben we ook nog gezien die prachtig waren, perfect om te picknicken. Toch aten we ons broodje kaas voor het metro station haha.

Na een gezellige week met Martijn was het tijd om afscheid te nemen en ben ik terug gegaan naar Krabi, om mijn laatste twee weken af te sluiten in Thailand. Maar daar deze week meer over! X

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elly:
    11 mei 2016
    Weer een super leuk verhaal. Nu wacht ik met spanning op het laatste verhaal. Dat zal ook wel weer een hele beleving zijn geweest.