Life is more fun in the Philippines

18 februari 2016 - Manila, Filipijnen

De Filipijnen, bestaat  uit 7107 eilanden. Wat opvalt is dat het land veel Spaanse invloeden heeft. Vergeleken andere  Aziatische landen zijn veel mensen hier katholiek. De namen zijn dan ook wat makkelijker. Je hebt hier dus gewoon een John etc haha.

In Puerta Princessa zijn we niet lang gebleven, want de volgende ochtend zijn we gelijk door gegaan met de bus naar El Nido. We hadden nog geen hostel geboekt wat niet slim was want een hostel is namelijk erg popular en dat is OMP. Op hostelworld konden we hem al niet meer vinden. Gelukkig hadden ze nog plaats voor ons.  De eerste avond in een dorm met airco en daarna hadden ze plek op het dak. Het was wel weer lekker primitief maar het was maar 6 euro inclusief ontbijt dus daar doe ik het wel voor. Alleen in de ochtend wordt je wel je bed uitgebrand maar meestal ben ik al vroeg wakker omdat we excursies gaan doen.

We waren met een gezellig groepje en eindelijk belanden we allemaal boven. Onze groep heette dan ook de "Rooftop gang". Wij 4e, Aaron, Sam en Johnny.  Aaron is een Philippino en heeft lang in de USA gewoond. Hij is een fotograaf voor Cebu Pacific. Dan heb je Sam een super grappige en creative homo uit England met te veel engerie. Elke dag kwam hij weer met iets leuks aanzetten. Toen we vertrokken zetten hij het lied van de Spice Girls op "Goodbye my friend" en had voor iedereen een stukje tekst. Dan hebben we nog Johnny, hij is ook nog met ons naar Coron gegaan. Het is een gekke maar gezellige gast.

Ik vond El Nido echt leuk, het hostel was gezellig en er is genoeg te doen.
In de ochtend hebben we een keer om 5 uur cliff climbing gedaan. Ze zeiden tegen ons dat het een hike was maar het was echt omhoog klimmen over rotsen. De meeste haakte daarom ook af. Uiteindelijk ben toch blij dat ik het gedaan heb want je had een mooi uitzicht over el Nido. Verder hebben we nog tour A gedaan. Tijdens deze tour bezochten we: de Hidden, Small en Big Lagoon en Shimizu eiland. De zee was erg onrustig en dat is best gevaarlijk met het koraal, een aantal mensen hadden daardoor wonden. Gelukkig kreeg ik het voor elkaar dat ik op de terug weg gratis mee mocht in de kano naar de boot. Bij de Hidden Lagoon namen we zelf maar een kano. Hier moet je door een gat tussen de rotsen en dan kom je uit bij de lagoon. Het water is overal ook zo blauw, zo mooi. El Nido heeft ook wel wat weg van Halong Bay in Vietnam. Het eten was ook goed tijdens de tour, mosselen, vis en lekker veel groenten en fruit. Ze hadden er zeker werk van gemaakt (zie foto).

Een echt typisch Filipijns gerecht is Adobo. Dit is vlees of zeevruchten gemarineerd in azijn, soya saus en knoflook. Helaas gebruiken ze hier weinig groente in de gerechten. Het is voornamelijk vlees en rijst. Zelfs bij de Mac eten de meeste nog rijst.

Daarnaast heb ik nog twee mooie stranden bezocht las Cabanas beach en Nacpan beach. Het laatste strand is een half uur van el Nido vandaan.  Op de terug weg stopten de tricycle ermee. Daar stonden we dan in het donker, gelukkig stopte een andere tricycle om hem te helpen. In deze tricycle zaten ook vier jongeren, waaronder een Nederlander. Dutchies are everywhere!! Dus we kwamen de tijd wel door met kletsen. Later stopte hij nog een keer en toen hebben Sam en ik de tricycle een stuk geduwd. Gelukkig deed hij het gelijk weer en kwamen we veilig aan bij OMP.

In de avonden was ik regelmatig in Pukka bar te vinden, een Reggae bar waar ze tot een uur of 11 live muziek draaide en daarna is er een DJ. Heerlijk, hadden we die maar een in Tilburg. Het personeel van OMP ging ook wel is mee met ons. Rolley de baas van het hostel, heeft een Nederlandse vriendin. Hij kan ook best een aardig woordje Nederlands, maar hij oefent dan ook graag. Ze gaan binnenkort trouwen en hij wil naar Nederland verhuizen.

Na el Nido zijn we door gegaan naar Coron. Het was een boot rit van 6 uur om daar te komen. Coron is een eiland boven Palawan. Op het eiland hebben we twee  touren gedaan, A en B. Tijdens de touren bezochten we verschillende stranden, lagoons, snorkelplekken en ook Barracuda lake en Kayangan lake. We hadden goed weer en een gezellige gids "Nas". In de zee vooral vooraan zitten witte vissen die bijten, het doet geen ofzo maar ik vind het maar niets. Ze kijken je continue aan en zwemmen soms op je af. Verder heb ik niet veel engs gezien. Met duiken een keer een slang die naar boven ging en dat vond ik wel vet. Snorkelen en duiken is zo mooi hier, zulke mooie en aparte vissen en het koraal is prachtig.

De derde dag hebben we een keer uitgeslapen want met de touren moet je meestal rond 7 uur eruit. We hadden een goede kamer dus dat is altijd fijn. We sliepen met zijn 5e op een kamer. Johnny gezellig met de meiden.Na een ontbijtje zijn we naar de hotspring gegaan en daarna hebben we de berg beklommen voor een mooie zonsondergang.

Verder zijn we een dag naar het Malcapuya eiland geweest. Dit was twee uur met de boot. Dit was de laatste dag met Emily, Paige en Johnny.  Op terug weg hebben we als afsluiter samen Dinsey liedjes gezongen. Aangezien Paige ze elke dag draait blijven ze wel hangen vooral Mulan.

Enjaaa toen was het alleen Michelle en ik. We hadden samen nog een dag op Coron en daar hebben we wat dingen gefixt zoals onze foto's. Helaas had de computer van Michelle een virus en waren al haar foto's verdwenen. Gelukkig kon een man haar helpen en stond alles na een paar uur weer terug op haar camera.

De dag daarna vlogen we naar Manila, om mijn visum te verlengen. Gelukkig verliep dat allemaal snel en makkelijk. Daarna zijn we gaan winkelen en hebben we de nieuwe Leonardo film gezien "the Revenant". We konden echt meeleven met de film aangezien het super koud was in de bioscoop.

Vanaf Manila zijn we doorgegaan naar Camiguin eiland. Geweldig eiland en heel toeristisch is het nog niet. We zouden hier onze duikcursus gaan doen maar omdat er zoveel te doen is op het eiland, hebben we het toch niet gedaan. Nu toch beetje spijt van maarja we hebben hele leuke dagen gehad. We verbleven bij Soul divers, een Nederlander was de eigenaar. Onze eerste dag had ik een scooter gehuurd en Michelle nam een driver. Hij bracht ons dan ook naar alle plekken van hot, cold springs tot watervallen en het sunken cemetery.
Een vrouw vertelden ons over de White ladies, de geesten in de Filipijnen. Heel fijn als je in het donker in het bos in de hotspring zit.

De coldspring was super goed bevallen want de volgende dag gingen we weer, mede door de gratis fish spa. Na een rustig dagje hebben we daarna we een Yoga les gevolgd.

Onze laatste dag in Camiguin zijn we naar  Mantigue eiland gegaan met Diggie. Een Duitse man die we leerden kennen op het vliegveld, hij werkt op Camiquin als freediver. Hij haalde een koppel op die een cursus bij hem kwamen volgen. We mochten van hem meerijden en hij bracht ons helemaal tot ons hotel. Op het eiland gingen wij snorkelen en het koppel en Diggie gingen freediven. Het was weer prachtig! Als afsluiter was er ook nog een huwelijksaanzoek van de man van het koppel. Zo romantisch, hij had flessen in het water verstopt met super lieve teksten. Zij moest deze op duiken en daarna stond hij op het strand klaar met een spandoek. Nu ik dit gezien hebt zijn mijn verwachtingen wel hoog haha..

Tijdens deze periode was het Chinees nieuwjaar en een aantal Chinezen hadden souldivers inclusief ons uitgenodigd voor een diner. Heel aardig, Michelle was ook helemaal blij want die heeft 14 jaar in China gewoond en is dol op het eten.

We konden het net zo goed met iedereen vinden en dan is het weer tijd om te gaan. We zijn toen naar Hinatuan gegaan om de Enchanted river te zien. Het water is heel doorzichtig en blauw en het diepste punt is  25 meter. Er gaan veel verhalen rond over de rivier, sommige denken dat 's nachts geesten over de rivier waken en andere denken dat in de diepte feeën zitten.

Na een nacht vertrokken we weer vroeg naar Siargao eiland. We moesten drie bussen en een boot nemen om daar te komen dit koste ons dan ook een dag. Op het eiland Mindanao reisden we echt met het locale vervoer, geen airco, harde banken, allemaal dicht op elkaar en geen film haha. Wat we in andere plekken allemaal wel hadden. Het was wel leuk om dit een keer mee te maken en de locals waren super aardig. Siargao eiland is echt voor surfers. Helaas hadden we niet veel geluk met het weer en hebben we niet veel gedaan. Dit was een mooie tijd om uit te rusten. In de omgeving bevindt zich een mooie lagoon en je kunt daar zwemmen met kwallen. Beide hebben we helaas niet gedaan. We zijn wel een keer naar de Jungle party geweest, waar we ook gefeest hebben met locals. De rum in de Filipijnen is lekker en goedkoop maar bezorgt met de ergste katers. Deze heb ik namelijk bijna nooit in Azië. Verder zijn we nog gaan fietsen rond het eiland en hebben rond gehangen bij Cloud 9. Dit is de plek waar de goede surfers te vinden zijn.

Na een paar rustige dagen met wat regen zijn we naar doorgegaan naar Donsol. Van Mindanao hebben we de ferry genomen naar Samar. Om de oversteek van Samar naar Luzon te maken, namen we de nachtbus inclusief ferry. Het is zo grappig wanneer mensen eruit moeten schreeuwen ze gewoon. In Donsol kwamen we echt voor de Whalesharks. We wilden ze graag zien zonder dat ze gelokt worden. Het was alleen niet onze week  want we hebben ze niet gezien en hadden veel regen. We waren wel de enige boot die ze niet gezien hadden.

We hadden nog twee leuke buren uit Tjeschië. We hebben met hun in de avond wat gegeten en vuurvliegjes gezien. Het was echt zo mooi, maar een foto ervan maken lukte niet.

En toen was het tijd voor onze laatste stop Legazpi, waar de actieve vulkaan "Mayon" te vinden is en ruines die zijn ontstaan door de uitbarsting. De vulkaan wordt ook wel de verlegen vulkaan genoemd omdat hij altijd verstopt zit in de wolken. Tot mijn verbazing waren er in dit gebied toch wat backpackers te vinden.

Na 6 weken verliet ik de Filipijnen. Na veel gezien te hebben, heb ik nog steeds niets alles gezien en hoop ik ooit een keer terug te komen. Ook heb ik super leuk gehad met de meiden, zonder hun was het zeker een stuk minder gezellig. We hebben wat afgelachen en hoe verschillend we ook waren het klinkte! Thanks girls, al is dit het enige wat ze kunnen lezen haha. Nu is het tijd voor Zuid Thailand, Full moon, Thais eten and more, till next time!

1. Elly:
    15 maart 2016
    Nou, nou, dat is weer een heel verhaal. Waarom verbaast het me niet dat jij de top heb bereikt. Altijd al een waaghals geweest. Super goed van je hoor, maar blijf wel voorzichtig hè schat. Ik ben blij dat je het nog steeds naar je zin hebt, ik begrijp dat het moeilijk is daar afscheid van te moeten nemen, binnenkort. Geniet van de momenten zolang het nog kan. Ik heb weer genoten van je verhaal en ik wacht met spanning je volgende verhaal af. Dan zul je al wel weer bijna thuis zijn. Papa en ik zullen blij zijn als je veilig terug bent. Nog veel plezier. doei.
  2. Opa noot:
    15 maart 2016
    Wat een mooie tijd vrouwke,maar zorg goed voor jezelf en kijk goed uit zodat je weer veilig voet op Hollandse bodum kunt zetten want ook Nederland heeft nog wel plekken die mooi zijn en die je nog kunt gaan ontdekken.
    Maak er nog maar een mooie tijd van lieve groetjes van de nootjes
  3. Oma:
    16 maart 2016
    Je hebt weer veel leuke dingen meegemaakt. Geniet de laatste weken nog maar extra. Fijn dat je Weer snel naar huis. komt maar dan is opa en oma niet thuis. We zien je dan wel op de trouwerij van Jori en Nancy. Goede terug reis. Kusje oma