South Cambodia: Our first beaches and Halloween in Asia

6 november 2015 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Na een korte rit met de bus naar Sihanoukville werden we gedropt op het busstation. Ik vind dat altijd verschrikkelijk want als je dan de bus uitstapt word je gelijk benaderd door 10 a 20 tuk-tuk of taxi mannen. Soms ben je ver van de bestemming en soms niet, dus met de prijs proberen ze je vaak op te lichten. Ik wilde eerst naar de Ambassade omdat we nog een visum voor Vietnam moesten regelen. Het was zaterdag en ik dacht dat het vrijdag was. Je hebt echt geen besef van dagen hier.  We spraken met een man die zei dat hij open was en die ons voor 10 dollar wel wilden brengen. Wij nog afgedongen naar 8. Dit is normaal veel te duur maar we dachten als hij ons naar twee plekken brengt inclusief wachten is het opzich oke. Wat bleek de Ambassade was dicht om 12 uur en we waren er om twee. Dus dat was balen, maarja soms moet je echt alerter zijn.  Bij het hostel gaven we de man 5 dollar wat nog steeds te veel is maar hij wilde 10 . Wij zo nee het was 8 maar je hebt niet hoeven wachten het is een redelijke prijs maar hij ging niet akkoord. Hij zei ik haal de politie erbij dus dat deed hij. De politie zei niets en hij bleef maar vragen/schreeuwen om zijn geld. Wij hebben hem bedankt en zijn toen naar hostel gelopen. Bij het inchecken kwam de man het hotel binnen en begon weer opnieuw. Het personeel van hostel zei dat we maar iets extra's moesten geven, dus dat deden we maar. Achja weer een les voor de volgende keer.

We hebben daarna onze tassen gedropt en zijn halloween inkoopjes gaan doen. Helaas was er op de markt niet veel te vinden en bleef het bij een neppe schorpioen. Waar Laura een paar dagen later nog van schrok toen hij uit haar tas viel.

Die avond kwamen we Bas en Pim tegen. Weer oude bekenden uit Laos en Fleur was er ook weer gezellig bij. We zijn eerst naar de Monkey Republic gegaan en daarna naar een feestje op het strand. Er waren ook veel Britten en aan de outfits valt direct op dat zij uitbundiger Halloween vieren. Op stap verkopen ze hier Extra Joss shots waar je mega veel energie van krijgt en ze zijn nog lekker en calorie arm. Wat een uitvinding! Helaas lopen er veel kleine kinderen rond in de avond om geld te vragen en om roosjes te verkopen. Ik heb toen sjaakie (mijn schorpioen) afgegeven aan een jongentje.

In Sihanoukville is verder niet veel te doen. We zijn nog een keer naar Otres Beach geweest. Een heel mooi en rustig strand. Alleen naast ons lag een jongen die bijna een kokosnoot op zijn hoofd kreeg. Toevallig hadden we het net besproken dat er best veel mensen dood gaan aan vallende kokosnoten. Heftig hoor. Voor de rest was het een perfect dag. Wel hebben we afscheid genomen van Fleur. Zij gaat twee werken op Otres beach.

Vanaf Sihanoukville kon je de boot pakken naar Koh Rong. Hier zijn we nog drie dagen gebleven. Op het eiland hebben we gefeest, op het strand gelegen en een boottocht gedaan. Het laatste was echt geweldig. We zijn toen eerst gaan snorkelen, daarna gevist. Ik had een grote vis gevangen jaaaaa ik ben trots haha. In het begin ging het moeizaam maar het is toch gelukt. De vissen gingen we daarna zelf op eten op de boot aan het long beach strand met wat groente, fruit en bier. Wat een mooi strand is dat. Na zonsondergang op de boot zijn we in het donker nog het water in gegaan om het plankton te bezichtigen. Het lijkt dan net of je tussen kleine lichtjes/glitters zwemt.

Na het eiland zijn we weer terug gegaan naar Sihanoukville. De reis duurde veel te lang en de boot zat ook veel te vol, maar goed we zijn het gewend. We hebben een dag rust genomen en zijn de volgende dag naar Kampot vertrokken. Laura was die dag jarig en dat hebben we daar dan ook gevierd met een paar jongens die bij ons in de bus zaten.  Het was weer een aparte avond laat ik het daar op houden.

Het hostel dat we geboekt hadden zat helaas vol omdat de reservering niet was doorgekomen. Achteraf hadden we een betere en goedkopere kamer net om de hoek van het gezellige hostel. Dus no problemo! :D In Kampot hebben we nog de stad verkend maar verder niet veel spannends gedaan. De dag erna zijn we naar Kep vertrokken omdat we veel goede verhalen hadden gehoord over de krab markt. Het was leuk om gezien te hebben maar het is wel heel toeristich. De restaurants zijn daarom ook best duur.

In Kep picknicken veel locals langs het strand en er waren ook weer veel aapjes. Nadat Fleur is gekrapt door een aap kijk ik wel uit en geef ze geen eten meer. Het was even een fijne rust stop voordat we naar Vietnam gingen.

Vanuit Kep was het weer een geweldige rit naar de grens. De auto zat weer te vol met tassen en er zaten drie russen in die telkens te laat kwamen (bij elke stop). Een stel dat bij ons in de bus zat kon de grens niet over omdat ze een verkeerd visum hadden dus die bleven achter. Na de minivan mochten we in een grote bus, een slaapbus gelukkig. Hier lagen we best comfortabel. We waren wel de enige toeristen dus met pauzes hadden we geen idee hoelang het was. De bus chauffeur vond ons ook niet heel aardig. We hadden ook alleen dollars op zak maar gelukkig konden we hier toch eten voor krijgen. We kochten een soort pannenkoek met paarse rijst (sticky rijst denk ik) en kokos rasp. Dit was best lekker!!  In Ho Chi Minh kwamen we rond 22.30 aan en toen moesten we nog de taxi nemen. Weer werden we bestormed met mannen die ons wilden brengen. We kozen maar een taxi van een taxi bedrijf in plaats van een moter of gewone auto. Het was nog best een lange rit naar het hostel daar nog even snel gepind voor de taxi en weer naar bed. Dit was het weer volgende keer meer over Vietnam!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elly:
    20 november 2015
    Nou nou, het is weer een heel verhaal. Wel grappig dat jullie gewoon de politie lieten komen, bang zijn jullie niet. Het blijft moeilijk voor westerse mensen om om te gaan met dat onderhandelen. Tegen de tijd dat je weer terug bent zul je daar wel heel ervaren in zijn. Is handig op vakantie. Haha. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal. Kusje mama