Lombok and New year on Gili Trawangan

7 januari 2016 - Senggigi, Indonesië

Vanuit Seminyak was de planning om gelijk naar Gili T te gaan, alleen Laura haar bekini was kapot gegaan in de Filipijnen. Ik wist dat in Kuta veel winkels waren dus ik dacht daar vinden we er wel eentje. We zijn daarom eerst naar Kuta gegaan. Heel gek maar er waren bijna geen bikini winkels. Na een paar uur zoeken hadden we nog steeds niets en daarna waren we ook nog eens de weg kwijt. Het is zo druk in Kuta en veel is een richting dus vandaar dat we verdwaald waren. Ik vind Kuta helemaal niets, het is leuk voor een feestje maar dat is het dan ook. In Uluwatu was die avond een leuk feestje, waar ook een aantal van ons hostel in Seminyak zouden zijn en wat andere bekenden. Ik wilde daar heel graag heen en we besloten om te gaan. Ik bestelden om 6 uur een taxi, een ubertje maar deze stond helemaal vast in het verkeer. Na 45 min was hij ineens gecancelled en toen ik een andere bestelden was hij ineens drie keer zo duur. Ook deze kwam maar niet. We hebben toen maar een moter taxi genomen voor 7,50.  Dat was weer een uitdaging hoor. Een jongen die ik ken zei dat het 15 min vanaf Kuta was maar dit waren er helaas 45 min. Het feest begint al om 5 en wij waren er uiteindelijk rond 8. Het was wel echt zon leuk feestje. De bar was recht aan zee. Ik wil eigenlijk nog terug naar Uluwatu. De volgende dag zijn we pas terug gegaan want we wilden niet weer heel de rit terug. Het hostel was ook niet fris en er sliep een Opa naast me op de kamer. Ik heb nu al drie keer gehad dat er oude mannen in hostels slapen wat ik echt totaal niet begrijp.

We moesten wel om 10 uur terug zijn want dan werden we opgehaald om naar Gili te gaan. Natuurlijk werd dit weer 11 uur en bij de haven moesten we ook nog twee uur wachten. Tijdens de boot rit hebben we heel de weg geslapen na de lange avond. Uiteindelijk kwamen we rond half 5 aan zodat we nog net de zonsondergang konden zien. Wat prachtig!

We verbleven de eerste nacht in een private room bij Tamu Tamu. We hadden de nacht daarvoor ook al geboekt maar door wat te e-mailen hebben we dat gelukkig niet te hoeven betalen. Tamu Tamu was ook echt een grap drie mannen werkten daar die non stop aan het smoken waren. In de avond gingen ze zelfs mee op stap. Voor het uitgaan wilden ik nog douche en toen liep ik langs de wasbak zonder hem aan te raken en toen viel hij er gewoon af. Wij gelijk iemand geroepen en toen kregen we een andere kamer. Die vent was blijkbaar weer stoned want de dag erna moesten we het ineens betalen en vroegen ze zich af waarom we het niet gister al hadden gemeld. Na moeilijk doen en met de baas gebeld te hebben hoefden we het gelukkig niet te betalen. Het had ook zo kunnen zijn dat de wasbak op mijn voet was gevallen en dan hoor je ze vast ook niet.

De tweede nacht zijn we verhuisd naar het hostel Broken Compass. Gelukkig had ik ons hostel in Gili T voor nieuwjaar al een maand van te voren geboekt. Super stom maar toen we daar aankwamen zei de man jullie hebben pas voor morgen geboekt. Er was een bed vrij en die hebben we samen gedeeld. Het was best duur dus een nacht een bed delen scheelde wel weer in de kosten.

De dagen op Gili T heb ik voornamelijk op het strand of zwembad gelegen, gefeest en de zonsondergang gekeken. Ook heb ik het eiland rond gefietst. De enige zorgen die we hadden was op tijd zijn voor zonsondergang aan de andere kant van het eiland. Op het eiland zag ik ook nog Adil van GTST rondlopen. Verder kwam ik nog een meisje tegen waarmee ik in Maleisië de trein had gepakt en ook leerde ik twee Nederlandse jongens kennen. Samen met deze Nederlanders hebben we nieuwjaar gevierd. Verder kwam ik nog veel bekende tegen uit Vietnam en Bali.

Nieuwjaar op Gili T was echt leuk, er was zelfs vuurwerk. Het was erg druk en vooral met locals. Ook voor veel feesten moest je betalen, maar na een paar drankjes lukte het me toch om bijna overal binnen te komen. Ik heb door gefeest tot zonsopgang. Het was een leuke aparte avond laten we het daar op houden.

Op nieuwjaarsdag hebben we bij een zwembad gehangen met een bar erin. In de avond hadden Lau en ik zon zin in rode wijn, dat we een fles van 24 euro hebben gekocht. Het was wel echt een goede en deze hebben we samen op in onze kamer.

Na zes dagen vond ik het tijd om verder te gaan. Ik zou eigenlijk met Raj en Charlie naar Lombok gaan maar zijn besloten om nog een dag te blijven omdat Sarah haar portemonnee was verloren. Ik ben toen in mijn eentje gegaan omdat ik anders maar een volle dag daar zou hebben.

De rit erna toen vond ik niet heel prettig. Ik kocht een kaartje voor de boot maar 1 euro. Toen ik naar de boot liep zeiden ze dat mijn boot al weg was en moest ik handje contantje betalen. Heel raar, met een beetje lief kijken lukte het me niet en heb toen maar betaald. Op de boot was ook geen plek meer dus ben ik maar op de trap gaan zitten. Na een minuut viel ik al in slaap op mijn backpack. Veel mensen op de boot wilden me helpen, met een vrouw kon ik zelf meerijden. Ik denk dat ik er zielig uit zag ofzo haha.

Toen ik aankwam bij de haven werd ik bestormd met taxi mannen etc. De mannen kregen zelfs een discussie met de vrouw die me wilden brengen. Ze zeiden dat ze me niet mag brengen en dat ik met hun mee moest. De vrouw durfde me niet meer mee te nemen en ik ben toen weggelopen. Ik zag twee toeristen en zij hadden het over een shuttle bus. Toen ik die kant op liep zag ik hem maar niet. Drie vrouwen vroegen eerder al of ik met hun mee wilden. Ik vond het allemaal maar niets. Later toen riepen ze me weer en ze hadden een blue bird taxi(de goede taxi's in indo). Ik dacht oke waarom ook niet, ze moesten ook naar Senggigi. De dames kwamen uit Java en waren op vakantie. De taxi moest een keer stoppen want ze wilden een foto van het uitzicht met mij erbij. Na een hele fotoshoot met kusjes blazen en al gingen we weer verder. Ze vonden het wel jammer dat ik blote benen had op de foto, aangezien zij moslim zijn.  Dus werden er nog een paar foto's van mijn hoofd gemaakt in de taxi. Zij verbleven in een goed hotel en daar stopten we eerst. We namen afscheid en ze zeiden dat ik niets hoefden te betalen voor de taxi. Super lief!

Uiteindelijk aangekomen in het hostel ben ik gelijk naar een restaurant gegaan want de wifi deed het niet. Hier heb ik even uitgebreid geskyped etc want de dagen daarvoor deed de wifi het slecht. De dag erna ben ik op het strand gaan liggen en in de avond zou Lau komen met de drie Nederlanders. De dag erna zijn we gaan scooteren naar de watervallen in het noorden. Lombok is prachtig, de bomen zijn zo groen en het water is heel mooi blauw. Mooier dan Gili vind ik. Het was ook heerlijk om te scooteren over dit mooie eiland. We hebben twee watervallen gezien en de tweede was heel mooi. Het was al laat dus ik heb er niet in gezwommen. Op de terug weg zag je de mooie zonsondergang. De watervallen waren ver weg dus we moesten helaas een stukje door het donker rijden maar het ging allemaal goed.

De volgende dag moest ik alweer afscheid nemen van Lombok want ik ging terug naar Bali. De rest ging een boottour doen naar Komodo en Flores. Heel leuk maar ik vloog de 7de al naar de Filipijnen dus meegaan had voor mij geen zin. Wel jammer! Matthijs zou wel mee gaan maar die werd ineens ziek. Hij dacht eerst dat het Dengue was maar dat was het gelukkig niet! Voor de grap hebben we toen een armband laten maken met Dengue erop.

De 6de ben ik alleen terug gegaan naar Bali. Ik was weer de hele dag zoet met reizen. Eerst de boot om 11, deze ging langs alle eilanden dus het duurde even. Daarna de bus gepakt naar Seminyak waar ik rond 5 aan kwam. Ik ben toen met een groep naar Potato Head gegaan. Hier kun je mooi de zonsondergang kijken en ze hebben een zwembad aan zee. Een mooie plek maar het eten en drinken is hier wel duur. Toch heb ik hier een geitenkaas sandwich op en hij was heerlijk.

Dann een jongen die ik heb leren kennen op Gili woont op Bali sinds een paar weken. In de avond hebben we wat gedronken en hebben we de serie Suits gekeken. Zo fijn om gewoon even op een bank tv te kijken te lang geleden. De dag erna zat Bali er al weer op en had ik drie vluchten op het programma met een stop in Kuala Lumpur van 7 uur.  Echt verschrikkelijk, ik heb ook op het vliegveld geslapen en ook tijdens alle vluchten. Blijkbaar had ik het nodig. In Manila hadden veel binnenlandse vluchten vertraging, mijn vlucht was de dag ervoor al veranderd en daarom moest ik 3 uur wachten. Mijn pinpas werkten  niet op het vliegveld dus het was even stress. Helaas heb ik toen met mijn creditcard moeten pinnen. Michelle een meisje die ik ken uit Vietnam, was opgelicht door de taxi. Er gaan gratis bussen naar het andere vliegveld waar binnenlandse vluchten vertrekken. Iemand zei tegen haar dat ze een taxi moest nemen. De taxi chauffeur zei het is 300 en toen ze er was, was het ineens 3000 peso. Dat is 60 euro voor een klein stukje, echt belachelijk. Volgende keer zal ik wat vertellen over de Filipijnen! X