Solo traveller in KL en Bali

26 december 2015 - Kuta, Indonesië

Om Bali niet op twee januari te hoeven verlaten ging ik twee dagen naar Kuala lumpur. Ik heb toen de trein genomen naar het centrum. Vanuit daar heb ik een budget taxi genomen naar het hostel 'Reggae Mansion'. Wat een goed hostel is dat mede door de goede en grote bedden, rooftop bar en een cinema. Jaaa luxe! Helaas kwam ik pas rond 1 uur aan en ben ik gelijk gaan slapen. De volgende dag ben ik de stad in gegaan na mijn ontbijtje: een pannenkoek met iets te veel jam. Ik ben alle shopping malls afgegaan die uitbundig versierd waren met kerst versiering. Toen ik na 3 maanden de H&M zag was ik echt een gelukkig mens, dus ik heb even wat basic dingen ingeslagen. Mijn zwarte broekje was ook net kapot dus dat kwam mooi uit. Ook heb ik nog een jurk voor nieuwjaar gekocht bij Forever 21. Het blijft toch een beetje speciale dag.

Na de shopdag ben ik nog langs de Petronas Towers gelopen. In de avond kon ik ze ook nog goed zien in het donker vanaf de rooftop bar. Ik had een Duitse jongen leren kennen waarmee ik die avond heb gegeten en wat gedronken heb. Bij de rooftop bar was het erg gezellig en ik heb me dan ook uitstekend vermaakt. Ik kwam ook nog een oude bekende tegen uit Vietnam, Karim de gekke Fransman.

Na een lange nacht moest ik om 11 uur weer uitchecken en ben ik Indiaans gaan eten. Om 9 uur had ik pas mijn vlucht maar rond 4 uur ben ik al naar het vliegveld gegaan. Ik kan de dag dat ik moet vliegen toch niets doen dan ben ik veelste zenuwachtig. Na ruim op tijd te zijn dacht ik anderhalf uur van te voren ik zal is naar de gate lopen dan kan ik nog mijn telefoon opladen etc. Bij de immigratie duurde het echt super lang. Ze werkten ook niet door. Veel mensen waren geïrriteerd en zenuwachtig. Na ander half uur was ik 5 meter opgeschoten en het boarden was al begonnen en de gate was nog 10 min lopen. Gelukkig stonden er mensen om me heen die ook de vlucht moesten hebben. Waaronder twee hippies die in Bali wonen en nog vroegen of ik langs wilden komen. Na dat een groep Franse snel bij het locale loket mocht ben ik er achteraan gerend. Daarna als een gek gerend naar de gate en toen was ik net op tijd. Pffff wat een stress. Rond 12 uur in de avond kwam ik aan in Bali. Rob had me al verteld dat ik een taxi moet zoeken net iets buiten het vliegveld want dan kost het maar 50000 ipv 150000 of meer. Het was even moeilijk want de taxi mannen laten je niet met rust. Eentje heeft me 10 min achterna gelopen. Ik bleef maar zeggen het is 50000 klaar. Gelukkig vond ik een taxi (die eerst ook niet op de meter wilden maar uiteindelijk toch wel). Rond 1 uur was ik bij het hostel midden tussen de discotheken en barren van Kuta. Ik had een eigen prive kamer wat fijn is maar zo leer je niemand kennen. Gelukkig waren Matt en Luke net in Kuta en ben ik daar twee dagen mee opgetrokken.

De eerste dag gingen zij surfen en ben ik gaan kijken. Ik had namelijk last van mijn voet, ik denk door te veel op slippers lopen. Rustig op het strand zitten was er ook niet bij, 10 verkopers komen om je heen zitten met allerlei spullen en surf leraren willen dat je lessen bij ze komt doen. Daarnaast waren er ook drie studenten die een interview met me wilden en ik moest ze beoordelen over een soort spreekbuurt. De rest van de tijd heb ik foto's gemaakt van de boys. In de avond zijn we met zijn drieen naar Sky Garden geweest. Hier kun je van 5 tot 9 onbeperkt eten en drinken voor ongeveer 7 euro. Het buffet is echt goed ze hebben veel groente maar ook goede vis en steak. Ik had wel iets te veel gedronken, dat krijg je net onbeperkt. Het was echt een gezellig avond! Toen we terug kwamen bij het hostel waren Ross, Sara en Charlie aangekomen. Dit zijn ook bekenden uit Vietnam. De dag erna wilde Luke graag naar Star Wars maar hij was net uit dus de tijd die we wilden zat vol. De andere tijden waren tegelijkertijd met Sky garden. Matt en Luke zijn die avond naar Australië gegaan dus wilden ze nog met zijn alle daarheen. Ik had wel een beetje koorts dus ik heb het rustig aangedaan. Het is best kut om afscheid te nemen van mensen waar je best een lange tijd mee bent geweest en het goed mee kan vinden. Maarja Engeland is niet ver!!

De dag erna ben ik naar Ubud vertrokken. Ik had geluk want drie mensen gingen erheen en ik kon mee in de taxi. Het hostel zoeken duurde even maar uiteindelijk had ik het gevonden. Bij het inchecken kwam ik toevallig Rob tegen(van Java), hij kwam net van Gili T vandaan. De volgende dag zou hij om twee uur s'nachts een trekking gaan doen naar de Batur Vulkaan. Ik besloot hem ook te doen aangezien ik nog geen plannen had en met Mark (bekende uit Tilburg) pas in de middag had afgesproken. Het was best pittig maar te doen. Het uitzicht was geweldig alleen een beetje bewolkt zodat je de zonsopkomst niet heel goed zag. Na de trekking heb ik eerst even een dutje gedaan. In de middag heb ik toen afgesproken met Mark. We zijn toen met Lucas en Mark zijn travelbuddy Jurgen wat gaan eten. Ook zijn we even het nacht leven ingedoken maar dat was niet zoveel. Het was wel gezellig naar vergeleken Kuta en andere plekken is het minder. Dat is misschien ook maar beter. De drank is ook echt duur vergeleken Vietnam. Oja de dag ervoor had ik bitterballen besteld maar die waren echt vies. Echt jammer, maar wat ik echt mis is oude kaas. Als thuis kom ga ik lekker aan de rode wijn met een olijfje en kaas erbij haha. De dag erna zijn we met een groep naar het Monkey Forest geweest. Nadat Fleur is gekrabd ben ik een beetje bang voor apen. Ik besloot daarom ook geen bananen te kopen. Het is wel leuk om te zien hoe vier troepen apen leven. Ook zag je veel moeders met baby's. De apen zijn wel echt ondeugend want ze proberen dingen uit je tas te halen of iets van je af te pakken. Bij de uitgang begon het super hard te regenen. Het duurde maar even en daarna zijn we wat gaan eten. Ik, Lucas en Mark zijn daarna nog naar wat tempels en het paleis geweest in Ubud centrum. In de avond zijn we gaan kingzen met de groep van die middag en nog wat mensen van het hostel. Het was echt super gezellig vooral de regel Henk blijft leuk. Als je de 5 pakt dan ben je Henk. Dus elke keer als iemand moet drinken en zegt "Henk are you drinking with me" moet die persoon mee drinken. Lee pakten twee keer de kaart achter elkaar dus hij was super lang Henk. Het duurde dan ook niet lang voordat hij hem voelde hangen. De volgende dag ging ik met Lucas, Henk haha en wat andere scooteren. Ik ging eerst achterop. We zijn toen naar de rijstvelden geweest echt prachtig en daarna nog naar een waterval en twee tempels waarvan een de Tirta Empul. De tempel van het heilige water. Hier is een bron met water met er omheen een aantal baden waar de Balinese bevolking zich wast om zich te reinigen. De bedoeling is ook om in contact met de goden. Ik had daar moeite mee want het was erg koud. Het is wel leuk om gedaan te hebben. De tempels in Bali zijn zo anders dan in Thailand ofzo. Ik ben blij dat ik mee ben gegaan. Op de terug weg heeft Lucas me leren scooteren omdat ik toch graag in Bali het wilden proberen meer omdat het ook heel handig is. Het begon hard te regenen en Lucas zat achterop maar het ging opzich oke haha. Het scooteren met een groep en dingen bekijken vind ik ook echt leuk! In de avond wilden ik en Felix (was ook mee die dag) een massage maar alles was dicht. We hebben toen even in de stad gelopen en een ijsje gehaald. Zoo dat schepijs in Ubud is zo lekker. De volgende dag hebben we in de ochtend een massage genomen. Ooo het was heerlijk. Ik wilde ook graag een pedicure en Felix besloot mee te gaan. Haha echt te grappig. Als je alleen met een jongen op pad bent denken ze gelijk dat het je man is haha. De vrouw was wel helemaal fan van de voeten van Felix ze zijn zo mooi bleef maar zeggen. Na de pedicure heb ik een Uber (taxi bedrijf) gepakt naar Canggu. Uber is blijkbaar een Nederlands bedrijf wat ze ook ik Bali doen. Je bestelt via een app een taxi die dichtbij is. Het scheelt echt zoveel geld.

In het hostel leerde ik gelijk Jill kennen dus was ik met kerstavond niet alleen. We zijn toen gaan eten met wat andere meiden bij de Betelnut. Daar hebben ze alleen maar gezond eten waar ik helemaal blij van word. In de avond zijn we nog wat gaan drinken bij de Old Mans waar ze live muziek draaien. Daarvoor waren we nog in een andere bar, waar ze een pipe hebben om te skaten en tatoes zetten in de club. Het is echt een surfersplek dat zie je echt aan alles. Helaas heb ik weinig van Canggu gezien want de volgende dag ging ik al naar Seminyak waar Raj en Sarah zaten. Ik had met hun afgesproken om eerste kerstdag te vieren. In de avond zou Laura aankomen rond 1 uur. Raj en Sarah gingen met een grote groep eten. Het kerstdiner was echt super duur en het stelde echt niets voor. Het werd ook koud geserveerd dus wij drie zeiden dat we het niet meer hoefden. Ik had samen met Sarah een fles rode wijn bestelt en die moest nog wel op. Nou dat gaat goed op een lege maag. We zijn toen met zijn drieën ergens anders gaan eten waar het wel goed was en ik de helft minder kwijt was inclusief toetje. Het hoofdgerecht wat ik bestelden was een schnitzel, echt geen kerstgerecht maar het was lekker. Bij het hostel moest ik even een dutje doen na al doe rode wijn. Daarna ben ik aan tafel gaan zitten bij de rest van het hostel. Wat drank spelletjes gespeeld en geskyped met de family. Het hostel Capsule is echt chill, super gezellig en fijne bedden. Om een uur zag ik Laura en die heb ik even geknuffeld. Wel leuk om haar weer te zien. Daarna ben ik nog gaan stappen met twee Duitse meisjes bij Nirvella. Het was een leuke aparte kerstdag haha.

Na een gezond ontbijtje met een sapje van rode biet, hebben Laura en ik een scooter gehuurd en zijn we naar Tanah Lot gereden. Het verkeer was erg druk op sommige punten maar het ging prima. Tanah lot is Balinese tempel dit ligt in de zee op een rots. Het is echt prachtig. Bij de tempel kon je je ook laten reinigen voor een kleine donatie. Na het drinken en wassen met het heilige water. Krijg je een bloem in je haar en een witte stip op je voor hoofd. Bij de tempel waren veel locals uit andere plekken uit Indonesië. Zij wilden allemaal graag met ons op de foto. Aan Laura werd zelf gevraagd of ze beroemd was omdat iedereen met ons op de foto wilden. Verder zijn we nog naar Eco beach gereden in Canggu waar we een lekker drankje op hebben met olijven erbij. Na de scooter rit hebben we het niet al te laat gemaakt en zijn op tijd gaan slapen. Ojaa er had nog een Gecko op me geplast in Ubud. Zoiets moet mij weer overkomen, gelukkig was het maar mijn been. Dit was het weer! X

1. Elly:
    13 januari 2016
    Hoi mopke, nou dat is weer een heel verhaal. Ik begrijp dus dat er oude kaas en rode wijn klaar moet staan als je weer naar huis komt, haha. Nou, dat lukt wel, hoor. Nog veel plezier en weer tot gauw.