Hippie stadje Pai en de Slowboat

10 oktober 2015 - Luang Prabang, Laos

Na 5 dagen Chiang Mai was het tijd voor een nieuwe plek. De een-na-laatste avond was nog iets te gezellig in Chiang Mai met een aantal buckets en wat Britten. Die drinken echt veel niet normaal. De dag erna was zwaar en daarom hebben we het rustig aangedaan en alles geregeld voor Pai, onze volgende stop. Pai wordt ook "het hippie stadje' genoemd en dat is overduidelijk te zien. Het stond niet op de planning maar veel backpackers gingen erheen en daarom waren we benieuwd. Uiteindelijk ben ik blij dat we zijn gegaan want je kun hier echt genieten van de mooie natuur en ze hebben heerlijk eten op straat (beste tot nu toe). Ze hebben zelfs dikke frieten en roti. Het enige nadeel is dat ze veel van die staan wc's hebben en dat doet me denken aan vroeger op de camping in Frankrijk.

In Pai kwamen we ook zoveel bekenden tegen uit andere plaatsen waaronder Steef! Dit verhaal heb ik nog helemaal niet verteld. Steef en zijn vriendin waren onze buren in het hostel in Bangkok. Na een paar glaasjes teveel was hij per ongeluk bij Laura in bed gekropen en had heel haar bed nat gemaakt (met water). Het was heel grappig (dat vond zijn vriendin natuurlijk niet) en Laura vond het niet heel erg maar Steef durft niets meer te zeggen. Daarnaast kwamen we ook Chris tegen uit Chiang Mai, een Amerikaan. We hadden afgesproken om met hem naar de watervallen en de hotsprings te gaan, maar uiteindelijk gingen we naar een grot met nog 7 anderen. Het is wel minder dat je alles in Pai op de scooter moeten doen dus besloten we er toch een te huren. Maar na hoop twijfel zijn we beide toch achterop gegaan. Op weg naar de grot zijn we een paar keer gestopt voor een mooi uitzicht.  Het was een lange rit naar de grot. De grot was wel leuk vooral de ingang was erg mooi.  We hebben in de grot rond gelopen en gevaren. Ik vond het wel een beetje eng want er waren heel veel vleermuizen.

Het was een gezellige groep met verschillende nationaliteiten waar onder een Zuid-Afrikaan. Zo grappig de woorden die ze daar gebruiken zoals lift=hijsbak en tot ziens=mooie loop. Na een lange dag gingen we terug naar Pai. De terug weg was iets minder leuk want toen ben ik van de scooter gevallen. Hier door heb ik nu schaafwonden op mijn been, arm en kont. Heel charmant en ik kan nu ook niet zwemmen. Ik ga dus nooit meer op een scooter, jammer want het is best leuk, vooral met dat uitzicht. We reden eigenlijk helemaal niet hard en we reden recht, dus misschien was het glad. Iedereen van de groep hielp me, met o.a. ontsmetten en schoon maken van de wond en dat was prettig. Laura's hand kreeg het ook even zwaar want die kneep ik fijn.

De dag erna kon ik ook niet veel en daarom zijn we naar de pedicure gegaan. Dat hadden onze voetjes nu al nodig haha. In de avond hebben we de bus genomen naar Chiang Kong en vanuit hier hebben we de slowboat genomen met als eindbestemming Luang Prabang (In Laos). Deze reis duurde 2,5 dag. Na de busreis hebben we in Chiang Kong overnacht, vanuit hier gingen we de grens over met een bus. Bij de grens duurde het allemaal best lang maar na een half uur hadden we een visum van Laos. Laura en ik waren wel de laatste van de groep en moesten rennen naar de bus. Na de grensovergang hebben we de slowboat gepakt. Na 6/7 uur stopten we in Pak Beng, dit is een klein dorpje aan de Mekong rivier waar alle boten stoppen. Alles is hier best prijzig voor Laos omdat toeristen hier toch moeten eten en overnachten. Als je hier de boot af gaat word je aangesproken door de lokale bevolking over kamers, restaurants, om je tas te dragen noem het maar op. Onze kamer was niet geweldig, heel de badkamer zat vol schimmel. Maar gelukkig waren er geen beesten, op een salamander na. Deze zie je wel in meer kamers maar zolang ze niet in mijn bed komen liggen vind ik het goed haha. Tevens eten ze ook nog de muggen op. In de bus naar Chiang Kong leerden we de broeders Hegemans kennen en met hun en wat anderen van de boot zijn we wat gaan eten. Ook kwamen we Yll en Fleur weer tegen, die we al vanaf Bangkok kennen. Fleur is 18  en is alleen op reis, super knap. Na mijn heerlijke pompoensoep, zijn Laura en ik naar onze kamer gegaan om even te skype en wat dingen uit te zoeken. Helaas met weinig succes want na 15 min viel alle stroom in heel het dorp uit, maar gelukkig was het snel opgelost.

De volgende dag weer een dagje slowboat jeeej, 8 uurtjes deze keer. De boot is op zich prima te doen en comfortabel door de oude autostoel. Tijdens de rit kun je genieten van de mooie natuur en bergen. Aan de valuta moet ik heel even wennen de "Kip". We hebben ook maar 100 euro gepind want je hebt gelijk een groot pak geld bij je. Ik ga nu met wat anderen een drankje doen in een bar dus tot de volgende keer!

1. Elly:
    11 oktober 2015
    Super leuk verhaal, ik geniet er met volle teugen van. Alleen jammer van die valpartij. Zie je weer snel op facetime. kusje
  2. Noortje:
    15 oktober 2015