Ayutthaya & Chiang Mai

4 oktober 2015 - Chiang Mai, Thailand

Sawatdi kha,

Na het drukke Bangkok hebben we eindelijk wat rust gevonden in Ayutthaya en Chiang Mai. Op dinsdag (29 sept) hebben we Bangkok verlaten en namen we de trein voor 20 Baht (0,50 cent). Dit is een staan ticket, een zit ticket is 130 B. We dachten we gaan wel staan en we zien het wel. Uiteindelijk was dit een goede keuze want de treinrit duurde twee uur en we hebben heel de reis kunnen zitten omdat het niet druk was. Lucky us. Vanaf het station van Ayutthaya hebben we de tuk-tuk gepakt naar ons hostel, waar we pas om twee uur konden inchecken.  Toen zijn we bij een gezellig lunchtentje in de buurt wat gaan eten. Na de heerlijke sandwich zijn we op de fiets alle tempels in de omgeving gaan bekijken. Het viel ons direct op dat er zoveel zwerfhonden hier op straat leven wat we beide wel eng vinden mede door rabiës. De meeste doen niets en zijn zelfs heel bang aangelegd maar eentje kwam op mij af en rende me blaffend achterna.

Ons hostel in Ayutthaya "Somaja Place"  is geen aanrader, het personeel is heel onvriendelijk en hebben ons te veel laten betalen voor de fiets. In de avond zijn wij een Thais vrouwtje op straat gaan eten waarbij ik een glass noodle salade bestelde. Heel gezond maar ik ben er toch achtergekomen dat ik niet van glass noodels houd.  Laura had een lekkere nasi en we kregen beiden een gratis soepje erbij. Samen hadden we hier gegeten voor minder dan drie euro inclusief een drankje. Echt bizar hoe goedkoop het meestal is.

De volgende dag namen we de nachttrein van 23.30 naar Chiang Mai. Echt laat maar ik had gehoord dat je echt niet in de airco moet gaan liggen. Ze zetten namelijk overal de airco zo koud en in eerdere treinen waren alleen die bedden nog over.  We zijn die dag nog naar een floating market geweest maar deze was hier echt gemaakt voor toeristen en dat zie je er vanaf. Dus ik wil hem toch nog graag in Bangkok zien. Wel zagen we een optreden van toneel en dans wat best grappig was.  We hebben deze dag wel 20 km gelopen naar mijn gevoel, ook vanaf het hostel met onze zware backpack naar het treinstation met een kleine stop om te eten. Het blijft lastig wat je moet bestellen dus we hadden maar wat genomen. We dachten dat het beef was, maar het ware achteraf garnalen,mosselen en inktvis verwikkeld in ei met een beetje taugé. Best lekker!  Na aangekomen op het treinstation had de trein al vertraging van 50 min maar gelukkig vloog de tijd voorbij. Het personeel helpt je goed en zorgt dat je in de juiste wagon terecht komt. In de trein stond ons bedje al klaar en we gingen snel naar bed. Het was wel even lastig om je tanden te poetsen en naar de wc te gaan. Over het algemeen is het prima te doen en beide hadden we redelijk goed geslapen. Boven ons sliepen twee studenten die een half jaar in Bangkok studeren en met hun hebben we samen de tuk-tuk gepakt naar ons hostel. Zij gingen de volgende dag naar de hoogste berg in Thailand waarbij ik vroeg of we niet mee konden. Aangezien zij het al helemaal uitgestippeld hadden en een vriend hier hebben wonen die ze meenam en dus de weg goed kent. Dit vonden ze goed gelukkig:D!

Onze eerste avond in Chiang Mai hadden we afgesproken met een aantal andere backpackers, die we al kenden vanuit Bangkok. Ze zaten gelukkig 4 minuten van ons af.  Ons hostel hier is echt geweldig: goede douches, bedden en alles is schoon. Over de bedden is echt nagedacht. De lockers zitten onder onze bedden, er is een gordijn voor het bed en alles kun je handig ophangen of kwijt. Jaaa we zijn tevreden:D. Het hostel van onze vrienden uit Bangkok is wel wat gezelliger want daar zit een bar in en er hangt een gezelligere sfeer, maar daar kunnen we altijd gaan zitten als we zin hebben. Deze avond deden we dat dus ook en je raakt gelijk met iedereen aan de praat. We zijn met meerdere naar de night bazaar geweest en hebben wat gedronken, gegeten en gedanst in Zoe in Yellow en  daarna heel even in Spicy. Helaas kwam na 10 min de politie  al binnen vallen en moesten we Spicy verlaten. We zijn toen naar bed gegaan omdat we de volgende dag naar de berg zouden gaan om 9 uur, maar toen ik in de ochtend wakker werd had ik een berichtje gehad dat het gister erg laat was geworden  en dat ze liever om 12 uur wilden gaan.  Om 12 uur zijn we dan ook netjes opgehaald en ze hadden al scooters gehuurd. Wij konden gelukkig beide achterop want we durven beide geen scooter te rijden en vooral niet met dat gekke verkeer. Het was een flinke rit van 100 km maar het was gezellig en we hadden mooi uitzicht.  Eerste stopten we bij een waterval en daarna moesten we nog 20 km omhoog. Helaas begon het heel hard te regenen en zat ik achterop bij een slechte scooter die soms niet harder ging dan 40 en hierdoor veel bezine verbruikten. Hierdoor moesten we de laatste 5 km stoppen. De ander twee scooters waren allang boven maar er was gelukkig niet veel te zien. We had ik gehoord dat er een mooie tempel staat maar die heb ik helaas niet kunnen zien. Achjaa toch was het een gezellig dag, die avond zijn we dan ook nog een  biertje  (chang) gaan doen bij de Night Bazaar. Haha ik drink normaal nooit bier alleen met carnaval maar hier vind ik het opzich best lekker en wijn is hier duur en niet overal verkrijgbaar.

De volgende dag hebben we een Thaise kookcursus gedaan,wat echt te moeite waard was. We hebben zes verschillende gerechten gekookt en ze waren heerlijk. Op zich is het niet heel moeilijk alleen je hebt veel aparte ingrediënten nodig. Het was echt interessant en we hebben ons buikje vol gegeten. Onze eetlust is weer helemaal terug want in het begin was deze een beetje verdwenen. Op dit moment zijn er heel veel Chinezen in Chiang Mai, blijkbaar hebben zij vakantie op dit moment. Vandaag zaten we namelijk weer in een groep met alleen maar Chinezen. We zijn olifanten gaan wassen, ziplijnen en raften.  We hebben ons echt vermaakt en genoten van de natuur. Wat is het hier toch mooi. Dalijk gaan we nog naar de zondagmarkt zo leuk hier de markten in de avond. Gisteren zijn we ook al naar de zaterdag markt geweest. Je kunt hier zo lekker eten op de markt en leuke spulletjes kopen. Nee ik heb nog geen heimwee vooral niet hier in Chiang Mai, heerlijke stad. We hebben besloten om een extra dagje te blijven dan kunnen we alles op ons gemak even uitzoeken, aangezien we vandaag een drukke dag hadden.  De volgende stop is Pai en dan ga we alweer bijna naar Laos. Ik ben heel benieuwd naar dit land, want we hebben het nu nog echt luxe overal wifi, de kamers zijn goed en het eten is heerlijk. Ik ga nu naar de nachtmarkt en nog een drankje doen. Snel meer!

1. Elly:
    5 oktober 2015
    Wat een super leuk verhaal. Ik begin nu echt jaloers te worden op je. Blijf ervan genieten. Maar blijf vooral voorzichtig.
    Kusje mama