Christmas & newyear in Sydney

3 januari 2018 - Sydney, Australië

Christmas eve!Daar waren we dan in Sydney om kerst en oud en nieuw te vieren. Ik  had nog geen kerst gevoel, maar dat vond ik niet zo erg, omdat ik het thuis altijd zo leuk vind, het koken en samen zijn, dus dan miste ik het minder.

We sliepen in het wake up hostel en we hadden twee leuke kamergenoten uit Canada, Cole en Brendan waar we kerst mee vierden. In het hostel werd een kerstsfeer gecreëerd door op kerstavond een roasted dinner te serveren en op 1e kerstdag kregen we een gratis ontbijt. Bbq eerste kerstdagVerder die dag gingen we barbecuen op het strand met veel andere Nederlanders. Het was wat fris maar er hing een gezellige sfeer en verschillende Nederlandse liedjes kwamen voorbij.  We hadden ook cider gekocht maar deze konden we moeilijk opdrinken, omdat er overal politie rond liep om je alcohol af te pakken. Als je het in een platic fles deed ging het wat makkelijker.

1e kerstdag

Tweede kerstdag wilde we ons verwennen en besloten we om uiteten te gaan. Maud en Vera, twee Nederlandse meiden gingen met ons mee op zoek naar een leuk tentje. Deze tent heette uiteindelijk Macdonalds haha, echt een grap want we hadden twee uur rond gelopen maar we waren op de verkeerde plek en veel was dicht. Toen we uiteindelijk wat hadden gingen ze dicht dus besloten we daar derde kerstdag terug te gaan. Het was dichtbij het Opera house en daar hebben we nog even rondgelopen met een ijsje als dessert.

Gordons bayDe kerst calorieën hebben we gelukkig weer verbrand met de stadswandeling en Bondi naar Congee walk. Een wandeling langs de kliffen langs de kust, de Bondi naar Coogee wandeling strekt zich uit over zes mijl in de oostelijke buitenwijken van Sydney. De wandeling biedt een prachtig uitzicht, stranden, parken, baaien en rots zwembaden.

Harbour brigdeDe stadswandeling was ook erg leuk, maar het was behoorlijk warm dus wilde we even afkoelen bij de opera bar met een ijskoffie. Je hebt hier mooi uitzicht op de harbour brigde en de meeste plekken waren vrij langs het water. Achteraf wisten we waarom en we samen truffelfrietjes met parmezaanse kaas (lekker) deelden. Twintig meeuwen vlogen er op af en ik wist de helft te redden terwijl ik normaal best bang voor ze ben, maar als het om eten gaat is dat een ander verhaal.

VillaNa vijf mooie dagen in het centrum van Sydney zijn we verplaatst naar een villa in Belfield (dichtbij Sydney) om nieuwjaar te vieren met twintig andere dutchies. Een van die Dutchies kende we al Joran, onze Twentse macaroni lover. Het plan was al om met hem verder te reizen en hij zocht nog iets voor nieuwjaar.

Ondanks dat we in de villa zaten gingen we toch elke dag naar Sydney.   We zijn een dag met een aantal naar Manly beach geweest, om daar te komen moet je de ferry pakken en dan heb je een mooi uitzicht op de stad.

Spice alley!Verder zijn we ook een dag met de meiden naar de stad geweest op zoek naar oorbellen (voor mij voor nieuwjaar). Deze missie was niet geslaagd, maar het was een gezellige dag ondanks we niet veel gedaan hadden. Voornamelijk koffie leuten en  we hadden heerlijk gegeten bij Spice Alley, een stukje Azië in Sydney. Het is een klein steegje met allemaal kleine Aziatische eetkraampjes.

Luna parkHierna gingen we naar een barbecue van twee andere villa's. Naast onze villa's waren er nog twee andere villa's met 24 Nederlanders.  Het was een eindje reizen dus daarom gingen we na de stad gelijk door. We dachten we kopen daar wel vlees maar de supermarkt was helemaal niet zo dichtbij en aangezien we twee uur gereisd hadden namen we genoegen met een zak chips en wijn die we nog bij hadden. Later die avond zijn we terug gegaan naar onze eigen villa en hebben we daar nog wat gefeest waardoor de volgende ochtend best zwaar was, maar gelukkig konden we uitslapen. We  hadden kaarten gekocht voor het Luna park, een pretpark. Het park konden we pas om 18.30 in dus van te voren gingen we voor het park indrinken en de groep werd steeds groter. Toen we binnen waren gingen we eerst in een aantal attracties waaronder de vrije val en cakewalk.  Om 21.00 begon het Family Fireworks, een vuurwerkshow speciaal voor de kinderen. Deze was al super mooi.

NewyearDaarna gingen we een drankje halen en zorgde we dat we zeker een goede plek hadden om 12 uur. We gingen daarom twee uur van te voren klaar zitten. Om 12 uur 's nachts  was het dan zover het beroemde vuurwerk werd op de Harbour Bridge aangestoken. Een waar kleurenspektakel lichte sydney op. Na dit prachtige vuurwerk was het tijd om te dansen en ging de avond tot in te late uurtjes door. Wat een geweldige avond!

NieuwjaarsduikDe dag erna ben ik om 10 uur op gestaan om iedereen nogmaals te bellen en een gelukkig nieuwjaar te wensen. Toen nog even twee uurtjes geslapen en daarna unox muts op en naar Bondi beach voor de nieuwjaarsduik. Hier zag ik Greoger een vriend van de loopgroep. Hij deed ook mee en daarna hebben we nog even gekletst op het strand. Ik denk dat er trouwens wel 200 Nederlanders waren en andere mensen op het strand vroegen zich echt af wat er aan de hand was, toen ze 200 oranje mutsen de zee in zagen rennen.

Na de nieuwjaarsduik verplaatsten iedereen zich naar de sidebar voor een feestje met Nederlandse muziek, (gratis) bitterballen en Heineken bier. Ik nam zelf een Gin tonic, maar van de bitterballen heb ik zeker genoten.  Vera kwamen we ook weer tegen en Elle een meisje van mijn Hbo opleiding. Zij woont nu tijdelijk in Sydney.

Opera houseDe dag erna moesten we vroeg villa verlaten en namen we afscheid van iedereen. We hadden een gezellige groep waarvan er zelfs twee uit Tilburg kwamen. Tessa was er een van, wat heb ik gelachen met en om haar.  Na het afscheid gingen we inkopen doen voor ons kampeer avontuur. Na Sydney had ik zin om weer de natuur in te gaan. Daar zal ik snel meer over vertellen.