Welcome to Paradise!

27 september 2017 - Whitsundays, Australië

Op naar de Whitsundays waar we al vele mooie foto's van hebben gezien en daar verheugen we ons echt op. Voor de oostkust in Queensland tussen Mackay en Bowen liggen 74 eilandjes die samen de Whitsundays vormen. Tropische eilanden met witte stranden, groene bossen en mooie rots partijen aan een blauwe zee met een prachtig koraalrif.  Het ligt midden in het Great Barrier reef dus er zijn geweldige mogelijkheden om te duiken of snorkelen.  Klikt als een paradijs vind je niet?

Onderweg naar Airlie beach was er een heftig ongeluk gebeurd waardoor we anderhalf uur stil stonden. We weten niet precies wat er aan de hand was maar toen we lang reden lag een grote camper helemaal in stukken.  Blijkbaar waren er ook een aantal gewond. Echt heftig!

Na de vertraging kwamen we laat in de middag aan op Airlie beach. We verbleven hier eerste drie nachten en dan deden we maandag de boottour naar de Whitsundays. Helaas waren er geen free camps in de buurt.  De dichtsbijzijnde was 45 minuten dus besloten we daar op een camping te gaan staan. We verbleven de eerste nacht op Seabreeze voor 45 dollar. Niet goedkoop maar we hadden prima douches en konden daar ook koken. Deze avond was het een speciale avond waar we konden we genieten van wat muziek. Het was bij de keuken dus konden we onze maaltijd klaar maken. Het was chicken tonight zonder chicken jammie. De eerste avond dat we niet zo lekker hadden gegeten. Normaal doen we het toch best goed.

De twee andere nachten verbleven we bij het hostel Base/Nomads. Bij het hostel hadden ze ook een camping gedeelte. Ilse hadden we drie dagen meegesmokkeld haha. We checken dan in voor twee personen en het was goed te doen. Ze controleren daarna niet meer en het scheelde ons weer veel geld.

Zaterdag ochtend was het dan zover  Ilse en ik gingen skydiven. We waren de tweede groep dus we moesten nog even wachten. Vol spanning stonden we klaar in onze charmante broekjes. We zagen de andere groep naar beneden komen met onze skydive instructeurs.  Zij doen dit ongeveer tien keer op een dag. Ik ben echt jaloers want het was super gaaf.  Het is heel spannend op het moment dat je uit het vliegtuig springt, maar daarna is het  zo mooi en vet tegelijk. Ik heb ook een filmpje laten maken zodat ik het altijd nog kan terug kijken.

In avond was het tijd voor een borrel want we hadden onze angsten overwonnen en het was zaterdag. Daffie kwam ons onverwachts ophalen uit de campervan. Dit is een man die we eerder hadden leren kennen. Hij had een vrijgezellenfeest en ze waren 's middags al begonnen met drinken. Hij was met een hele groep en ze waren allemaal verkleed als vrouwen. Vandaar ook de naam
Daffie want ze hadden allemaal een toepasselijke naam.  Dat is blijkbaar iets Australische want we zien vaker van die groepen lopen in vrouwen kleding.  Het was een super leuke avond en we zijn meeste bij de mannen gebleven tot ze moe waren of eruit werden gezet. Marjolein wilde namelijk een jurk ruilen waardoor er een in zijn onderbroek kwam te staan. Hij moest daarna de club verlaten haha. We zijn toen zelf verder gegaan naar de club Mama Africa, waar we nog tot laat zijn geweest.
De dag erna hebben we lekker bij de lagoon gelegen met onze Twentse vrienden. Die hadden we ook deze avond ontmoet. De lagoon is wel veel mooier en groter dan die van Cairns. Dus we hebben ons daar prima vermaakt.

Maandag was het zo ver de drie daagse boot tour kon beginnen. We gingen met Powerplay mee, een wat luxere boot voor 18 personen. In de middag vertrokken we en toen zijn we op twee plekken gestopt. Op de eerste plek konden we snorkelen en bij de andere paddle boarden en kajakken. Dit hoort  allemaal bij de tour.  Verder is er nog een verwarmd bubbelbad op het dek waar we zeker gebruik van hebben gemaakt aan het einde van de dag.

Mijn eerste nacht op een boot was geslaagd want ik had prima geslapen.   We moesten ook om zeven uur op staan dus dat kwam goed uit. We begonnen al vroeg met snorkelen bij Mantaray Bay zodat we met George konden zwemmen. Een super grote vis van ongeveer een meter.  Naast George waren er ook veel andere vissen waaronder ook een aantal grote. Ze bleven allemaal bij de boot hangen dus konden we er zo doorheen zwemmen.

Na deze plek gingen we door naar de volgende snorkelspot "Mackerel Bay" ook wel "Turtle Alley" genoemd door de locals omdat er veel schilpadden zitten. Dat is niet het enige het koraal is prachtig.  Het was nog maar tien uur en we hadden al zoveel gezien. De snorkelspots waren allebei  super mooi en beter dan het outer reef. waar we hadden gedoken.

Na een goede lunch gingen we naar Whitehaven beach. Één van de grootste, mooiste stranden van Australie. Het strekt zich uit over zeven kilometer langs de kust van het Whitsunday Island, het grootste eiland in de Whitsundays. Voor het mooiste uitzicht over de parelwitte strand en diepblauwe zee deden we een kleine hike naar Tongue point.

Het zand van Whitehaven beach is ontstaan door vulkanische activiteit en bestaat 98% uit spierwit silica (kiezelaarde). Het is uniek in de aarde en daarom staat er een hoge boete op het meenemen van het zand.
Na de lookout zijn we op het strand gaan liggen ofjaa we hielden meer  een fotoshoot haha. In het heldere water zitten ook veel pijlstaartroggen(zie foto). Wat een  een heerlijke dag en deze sloten we af op de boot met een mooie zonsondergang en overheerlijke nachos.

Woensdag konden we nog een keer gaan snorkelen, paddle boarden of kajakken maar wij gingen gezellig met Paul in het bootje. Paul is de schipper en dan hadden we nog Joal of anders genoemd mom! Hij zorgde namelijk dat we te eten kregen en ruimde ook alles op. Een prima baantje want hij deed dit voor zijn second year visa en opzich geen straf als je op de Whitsundays werkt. Nederlanders moeten namelijk op de boederij werken om dit visa te krijgen.

Na de laatste stop was het al weer tijd om terug te gaan. Het duurde even dus ik heb nog lekker in de zon gelegen op het dek bij Paul. Zelf mocht ik ook even achter roer. Het was nog even genieten met uitzicht over de zee en het zonnetje.
Rond de middag kwamen aan en het was bloed heet in Airlie. Bij de campervan was het niet uit te houden dus zochten we verkoeling bij de lagoon. Deze dag maakte ik twee zonnebrillen kapot op dezelfde manier. Hoe dan?!?  Dus kon ik deze dag nog even op zoek naar een nieuwe.

Onze laatste avond in Airlie beach zijn we eerst uiteten geweest met weer een goede deal van $ 7,50. Normaal is het $ 15 voor een gerecht met een drankje maar we kwamen een oude kamergenoot tegen uit Cairns die ons promotiekaartjes gaf.  Hij  werkt nu voor het hostel Base/Nomads en krijgt deze kaartjes om daar zelf te eten. De keuze was ruim en ik had lekker gegeten.

Ilse en ik gingen daarna nog wat drinken want we hadden een borrel van Powerplay (de boot) en werd ons een kan cider beloofd. Waar we niets van zagen maar we kregen wel entree tot de poolparty bij het hostel. Dit was onderdeel van de  springbreak week. Elke dag was er wat anders te doen waaronder een bootparty bij Whitehaven. Voor een springbreak feest hadden we er toch wat meer van verwacht dus gingen we naar Mama Africa. Hier was alleen nog niemand aanwezig alleen de manager. We hebben toen met hem wat gedronken en kregen van hem gin tonic's en super lekkere shotjes. De avond eindigde uiteindelijk in Boom en we hadden weer wat leuke  mensen ontmoet waaronder drie Canadezen met dezelfde sokken (wit rood typisch) en een Israelier die op zoek was naar Georgie zijn Campervan.

Het was een korte nacht want om acht uur werd ik al wakker omdat het zo heet was. We gingen de dag erna verder richting Town 1770 en dit was acht uur rijden. Alleen Marjolein was al een paar dagen ziek met hoge koorts dus die kon niet rijden. We hebben daarom twee stops gemaakt maar daar vertel ik meer over in de volgende blog. Groetjes van uit Queensland.

1. Elly:
    17 oktober 2017
    weer een super mooi en leuk verhaal. Daar geniet ik echt van en ik sta versteld van wat je allemaal doet daar. Ik had nooit gedacht dat je tussen de vissen zou durven zwemmen, zeker niet als ze zo groot zijn. Blijf lekker genieten en pas goed op jezelf. Trouwens een super vet filmpje van jou over dat skydiving. Ik had het nooit gedaan. Schat tot het volgende verhaal, dan kan ik weer mee genieten van je avonturen. Kusje mama