Australian Wildlife

11 oktober 2017 - Tamborine National Park, Australië

Na Fraser Island hadden we nog een middag op Rainbow beach waar we nog naar de zandduinen langs het strand gingen. Vanaf boven had je mooi uitzicht over de zee.

De volgende ochtend kwamen we na de zoveelste Rotonde (geloof me het zijn er veel)  aan in Noosa (Heads). Noosa is een van de grotere en welvarende toeristendorpjes Queensland. Niet alleen backpackers maar ook vakantiegangers uit Brisbane komen hier uitrusten. Het eerste wat we zagen was dure winkels, fancy eettentjes en veel sportende mensen.  Mensen staan hier gewoon al om vijf uur op. Wij waren  al trots dat we elke dag om zeven uur op staan maar dat is dus niet zo vroeg..

In Noosa hebben we verschillende tracks gedaan, waaronder een track langs de kust en twee andere tracks door de bossen. Tijdens de Coastal track zagen we walvissen en dolfijnen. De koalas konden we helaas niet vinden maar zoals jullie weten lopen we die zomaar voorbij.   Deze route kun je ook rennend doen en dat werd dan ook veel gedaan. Stel je voor dat je dit rondje elke week kan hardlopen dat is toch heerlijk. Verder zijn we het dorp nog ingelopen.

Op de tweede dag na de hike vonden we het tijd voor een douche en zijn we stiekem bij een hostel gaan douche. Wat weer vlekkeloos verliep, al blijft  het toch spannend.   Daarna gingen we naar een lokale markt waar we ook van alles konden proeven. Hier heb ik de lekkerste falafal ooit gegeten. We kochten hier verder groente en fruit en lekker brood voor de lunch.  We kwamen hier aan de praat met een Nederlandse vrouw die  is maar al een tijd in australie woont.

Na de lunch gingen we verder en wilde we een mooie route rijden, dat was ons namelijk verteld.  Alleen kwamen we er al snel achter dat we de verkeerde afslag hadden genomen, want er was namelijk niets te zien en super veel bochten. Gelukkig deden we nog wel een klein stukje van de route en dat was de moeite want je had een prachtig uitzicht.

Voordat we naar de camping reden stopte we nog langs een uitkijkpunt over de Glasshouse mountains. Dit is een prachtig vulkanisch gebied. Deze groep van tien vulkanen rijzen in het midden van een open vlakte omhoog tot wel driehonderd meter.  Daarna gingen we op tijd naar de camping zodat we nog lekker kunnen lezen en koken in het licht. We maakte dit keer zoete aardappel puree met een vegaburger. Mayo is een vegatarier maar zoals jullie weten is het vlees toch duur.  Daarnaast vinden we het ook prima zo.

Voor dat we naar Brisbane gingen hadden we nog een aantal stops waaronder de Australia Zoo, deze was in het bezit van Steve Irwin, die wereldberoemd werd als 'the crocodile hunter' maar op een tragische manier om het leven kwam. In dit wildlife park vind je alle oorspronkelijke dieren die in Australië te vinden zijn.  Je ziet koala's, kangeroes, verschillende slangen, verschillende vogels, woombats, grote schilpadden en heel veel krokodillen. Ook zagen we een Casowary waar we blij mee waren want die hadden we helaas niet in het wild gespot in het noorden van Queensland.
In de dierentuin hebben ze verschillende shows waar we zeker naar toe zijn gegaan. De grootste show "the Wildlife Warrior Show" was zeker de moeite waard. Vogels vlogen om je heen en een hoop andere dieren kwamen voorbij. De show eindigde natuurlijk met een super grote krokodil die werd gevoerd (zie foto).

Het was een leuk park en wat ik vooral leuk vond was dat er overal waterdragons rondlopen in het park. Hoewel ik er af en toe bijna op stond omdat ze gewoon midden in het pad gaan staan.  Op Bindi's Island lopen ook ringstaartmaki's rond. Bindi is de dochter van Steve en beide kinderen (ook zijn zoon Rob) komen overal terug in het park. Als laatste verlieten we het park en  verbleven we die avond op dezelfde camping als de nacht ervoor. We gingen de dag erna naar Mooloolaba om walvissen te zien. De camping was geen succes ofja prima plekken maar geen goede kraan en wc. Maar goed hij lag dichtbij dus dat was een voordeel.

Walvissen spotten was echt gaaf! We hadden ook geluk met het weer en we hadden er wel zeker vijf gezien. Eentje kwam zelf een paar keer  boven water en maakte een draai. Een groep dolfijn kwam ook nog even kijken en ik heb ze nog nooit van zo dichtbij gezien. Het water wat heel helder en ze bleven bij de boot hangen (Zie filmpje).

De tour was al vroeg dus daarna reden we gelijk door. Alleen toen we in Brisbane aankwamen reden we meerdere keren verkeerd. Het was een dolof en zelfs google maps en maps me snapte er niet veel meer van. Als je links moest dan waren er twee rijbanen die totaal weer ergens anders geen gingen. We wilden ook de toll weg vermijden maar dat was nog moeilijker dan we dachten. Niet dat we het niet wilde betalen njaa misschien een beetje maar je had daar een kaart voor nodig. Je kon niet met een creditcard betalen ofzo. Je kon wel een nummer bellen maar aangezien wij ook geen Australisch nummer hadden ging dat ook niet. Ik had wel al drie weken geleden een simkaart gekocht maar die deed het dus niet. Ik zal hier de volgende keer meer over vertellen. Maar goed na een half uur waren we dan Brisbane uit onderweg naar het Nationale park Tamborine.

We hadden in Mooloolaba al een betaalde camping uitgezocht met stroom en een douche. Het was natuurlijk al laat en de receptie was dicht. We hadden er ook niet over nagedacht om te reserveren dus toen zijn we maar ergens gaan staan. Het was namelijk donker en de wegen waren best eng. Voor de wc's hadden en douche had je een code nodig maar onze buren nog wakker en gaven ons de code. Ze zeiden en wel dat je voor de douche muntjes nodig had voor warm water maar ik had gewoon warm water dus dat was wel fijn.

De volgende ochtend zijn we dan ook netjes naar de receptie om te betalen maar we werden naar een andere receptie gestuurd want blijkbaar zijn het twee campings. Bij de receptie was niemand te zien en we wilden eigenlijk verder omdat we nog veel op de planning hadden. We besloten toen maar om te gaan want het plan was om daar nog een nacht te verblijven. Achteraf hebben we dat niet gedaan omdat het best prijzig was (twee nachten) en liever bij het andere park een camping hadden.  Dus hebben we gratis gekampeerd in luxe haha.

De rest van de dag hebben we de Curtis Falls en Sandy Creek tracks gedaan in Tamborine.  Het is op dit moment droogseizoen dus de waterval was niet heel groot. Het waren beide mooie hikes in de natuur. Na Hikes gingen we door maar Lamington waar we gelukkig veilig aan kwamen.

De dag sloten we af met barbecue  met vegaburgers, een lekker salade en garlic bread in het Lamington nationale park. Het was echt een leuke plek om te eten walliebies om je heen, mooie natuur en verschillende papegaaien. Tot dat ik gezellig in gesprek was met een stukje brood in mijn hand en een vogel recht op me af vloog om het te pakken. Ik schrok me dood en daarna kwamen er ook nog papegaaien op ons zitten ofja op mij en Ilse. Mayo had nergens last van, die dacht ook dat wij niet spoorden. We waren aan het gillen als twee gekken. Dat had vast geholpen want daarna hebben we niets meer gezien. Alleen een irritante boskalkoen maar die zijn ook heel brutaal(of vreg zoals onze limbo zegt). Op de campings zitten ze ook vaak en als je dan buiten zit komen ze gewoon op je af.  Dit gebeurd omdat sommige mensen de dieren voeren en dat mag absoluut niet.

Ondanks deze aanval was het weer een leuke dag.  Op dit moment loop ik een beetje achter met mijn blog maar ik ga het helemaal inhalen. Op dit moment zijn we aan het werk in Inglewood. Volgende keer vertel ik meer over onze job hunt. Xxx

1. Elly:
    29 november 2017
    Ik ben inderdaad benieuwd naar jullie job hunt. Dat ga ik de volgende keer zeker lezen. Na dit verhaal gelezen te hebben denk ik dat je niet meer bang bent voor de duiven in de heuvelstraat. Hahaha. Dat zijn dan toch maar kleine vogeltjes😜. Veel plezier nog en doe Gregor en José de groetjes van mij als je ze ziet. Kusje mama