The trip in Oz has begon!

16 september 2017 - Cairns, Australië

De reis in Australie is begonnen, met als begin punt Cairns. We hebben express hiervoor gekozen omdat het in het zuiden best koud is. In Bali en Bangkok was ik al keer geweest en wist ik een beetje wat me te wachten stond, maar dat is in Australië een ander verhaal. Het meeste wat ik van mensen hoor is duur maar super leuk.        Prijzig is het zeker maar als je het een beetje slim doet kan het meevallen. Het is vooral nu weinig vlees, vis en kaas. Zelf koken we vaak voor twee dagen en proberen we groente en fruit op de markt te halen. Natuurlijk maken we allemaal wel is beginners foutjes en pakte we de eerste dag de duurste eieren uit het schap. Dat doen we geen tweede keer!

We zijn ongeveer twee weken in Cairns geweest dit was mede omdat we hier alles moesten regelen waaronder taxfile nummer, bankrekening, postadres en Medicare. Het meeste moet je regelen als je wilt werken in Australië. Medicare is zorgverzekeringssysteem in Australië, waar een toerist zich ook voor in kan schrijven. Alleen wilde ze ons niet in systeem zetten omdat we nog geen dokter nodig hadden. Ze had geen zin om alle toeristen in het systeem te zetten want die maakte er toch geen gebruik van. Balen want we hadden de formulieren al ingevuld en nu moeten we het ergens anders proberen.

De bankpas duurt ongeveer 10 werkdagen, dat is wel wat anders dan bij de Rabobank. Deze wordt afgeleverd op het postkantoor dus vandaar dat we een tijdje moesten blijven. Dit vonden we opzich niet erg want zo konden we de route verder uitstippelen en Cairns is ook een gezellige, leuke stad om te verblijven. Elke avond kun je wel uit als je wil en als je het goed in de gaten houdt kun je overal wel wat gratis pizza en drank scoren. Verder hebben ze een leuke boulevard en een lagoon (soort zwembad, waar je lekker kan gaan liggen. Deze is gemaakt omdat niet mogelijk is om in de zee te zwemmen. Hier hebben we ook een aantal dagen gelegen. Wat ik ook fijn vond aan Cairns is de Rusty markt, daar haalde we onze groente en fruit. Op zondag is het echt goedkoop rond half 3, als hij bijna sluit. Zo kom ik ook weer aan mijn vitaminen.!! Op de markt kan je ook overal proeven dus dat hebben we zeker gedaan. Het backpackers leven in Australie haha.

Na een aantal dagen in Cairns vonden we het tijd voor wat anders en hebben we de Cape Tribulation tour van Uncle Brian gedaan. We deden deze met onze Italiaanse kamergenoot Giovanni.  Die wel zijn onderbroeken vergeet als hij gaat reizen haha, dus die moest de eerste dag gelijk maar de winkel. Tijdens de tour zijn we naar het Daintree forest, Port Douglas en de Cape Tribulation. Hier komt het regenwoud en het great barry reef samen.  Ook deden we een boottour om krokodillen te spotten. We hadden twee krokodillen gezien en een  grote slang.

De gids Ritchie was echt druk/gek maar zorgde voor een goede sfeer. Tijdens de rit vertelde hij van alles over de natuur en dieren. Zoals dat een kangeroo vier vaginas !! heeft waaronder een echte. Deze gebruikt ze alleen voor de leukste kangeroo. Ook kan ze de geboorte  uitstellen en zelf een abortus plegen. Het was een leuke dag maar we hebben wel veel in de auto gezeten.

Tijdens ons verblijf verbleven we in het Northern Green house, een prima hostel. Zij hadden een aantal gratis activiteiten. Op zondag hebben ze gratis bbq alleen in Australië zijn dat meestal worsten met ui en daar ben ik niet zo van. Gelukkig hadden ze ook verschillende salades.  Verder hebben we Mount Whitfield walk gedaan. Dit was een pittige hike en met wat uitzicht punten. Hier ontmoeten we Marjolein. Onze limbo vriendin, waar ik ook heel blij mee ben want ik heb een sportmaatje gevonden. Je kan namelijk ook gratis sportlessen volgen in Cairns. Elke dag staat er wel wat op de planning. We hebben met de HIT training, boxen en volleybal meegedaan. Allemaal leuke lessen en zo blijven we  bezig.

Verder zijn we ook met het hostel naar de Crystal Cascades en Trinity beach geweest. De Crystal Cascades  is een lange, snel lopende rivier waar je op diverse plekken croc free (heel belangrijk!!) kan zwemmen. We gingen met een deel van de groep de rotsen over om naar de andere gedeeltes toe te gaan en daar van rotsen af te springen. De dag ervoor hadden we wel wat gedronken dus het klimmen ging niet heel soepel. De tourgids (man met een nagelpiercing haha) was niet super blij met marjolein en mij. Gelukkig konden we na de klim lekker uitrusten op het strand.

Ilse en ik wilden deze tour al een week eerder doen maar toen zat hij vol. We waren een paar dagen naar ander hostel (Mad Monkey) gegaan omdat ze daar betere wifi hadden en omdat het iets socialer was. Er was namelijk ook een bar. Ze hadden alleen geen badkamer en koelkast op de kamer. We moesten dan elke keer lang zoeken naar onze tas met spullen in de grote koeling. Voor de andere spullen die niet koud hoefden hadden ze wel een fijn systeem(zie foto). Maar voor de tour zijn we dus terug gegaan haha, de afwisseling was wel even goed alleen je hebt naast je backpack ook de boodschappen die je mee moet nemen. We hebben namelijk ook wat kruiden potjes en sausjes gekocht om het eten wat meer smaak te geven.

Maar genoeg over het hostel leven. Dichtbij Cairns ligt ook het Great Barry Reef en daar hebben we gedoken en gesnorkeld. Giovanni en Marjolein gingen gezellig met ons mee.  Ik was wel beetje bang voor het duiken maar het ging gelukkig goed. Ik vond het reef wel beetje tegenvallen vooral vergeleken de Filipijnen. We zagen wel een schildpad en veel verschillende vissen maar gelukkig geen haai.  Het was een dagje genieten met lekker eten en zonnen op het dek.

Na mijn duik heb ik mezelf sushi getrakeerd en een borrel. We zijn toen naar het Salthouse geweest met Joanne onze oude kamergenoot van Mad Monkey. Ze komt uit de Usa en is 30 maar ziet eruit als 24. Salthouse is een Lounge bar aan het strand waar je op maandag mixdrankjes kan krijgen voor 4,50.  Het is er dan ook super druk. Na een uur sluit de tent en gaat iedereen door naar de Woolshed. Het was echt een super leuke avond en ook onze echt eerste leuke stap avond. Wat ook geldt voor de dag erna. We gingen naar Bogan Bingo waar we al eerder waren geweest. Je krijgt daar van 8 tot 9 gratis sangria en een stuk pizza. Ondanks dat is het ook nog super gezellig maar om iets te winnen moet je wel ver gaan en gaat het niet alleen om de nummers. Ze doen bijvoorbeeld opdrachten tussendoor waardoor je extra nummers mag weg strepen zoals je tieten laten zien aan de dj. Dat gaat voor mij iets te ver haha. Je kan wel leuke activiteiten winnen zoals skydiven.

Naast ons zaten twee piloten die even een drankje kwamen doen. Niet te veel want de dag erna moesten ze vliegen. Ik had ze overgehaald om toch een potje mee te doen en ze hadden het wel naar hun zin. Na de eerste ronde gingen ze naar bed en wij gingen nog een ronde door. Daarna wilden we ook gaan maar toen zagen we dat er gratis champagne was voor de vrouwen tot 12, dus zijn we even blijven hangen.
Toen kwamen er twee vrouwen naar ons toe van de Gilligans (de club waar we waren), ze vroegen of we mee wilde doen met de WET T-shirt contest.  We dachten allemaal van nee echt niet maar je kon 100 dollar, een activiteit en gratis drank winnen. Het enige wat we hoefden te doen was dansen op podium in een wit T-shirt en het mocht gewoon met Bh. Na dat we de concurrentie hadden gecheckt hebben we toch toegezegd. Het was echt 30 sec en we gingen gewoon samen: The Dutchies. Ze sproeiden met een mini straaltje wat water over ons heen en dan moesten we wat dansen. Later haalde ze nog wat meiden uit het publiek die wel ver gingen maar die hadden gelukkig net niet gewonnen. Het was onze Marjolein whoehoeee! Echt wat een grappige avond en nooit verwacht dat ik hier aan mee zou doen. Van het geld zijn we dan ook lekker uiteten geweest en die avond kwamen we niets te kort.

Het plan was om vrijdag te vertrekken maar ik ga een lift kunnen regelen en die kon ons zaterdag pas brengen. We besloten daarom een dag langer te blijven. Die donderdag gingen we nog naar de lagoon om te genieten van onze een-na-laatste dag in Cairns.  Alleen dachten de vogels en een rare gast daar anders over. Eerst werden we onder gepoept terwijl we net aan het eten waren. Dit is me nog nooit overkomen maarja eens moet de eerste keer zijn. Later komt er een jongen bij ons zitten en vertelt dat hij de toekomst kan verspellen. Ik zei maar dat ik druk bezig was met mijn blog, dat weten jullie allemaal toch? Maar goed later kwam Marjolein nog bij ons liggen en daarna gingen we even informeren hoe duur de bus was om de oostkust te doen. We wilden liever alles liften maar je weet nooit en we hadden al een strakke planning omdat we alle tours al hadden geboekt. Dit is nodig als je goede tours wil. Na bij een travelagency geweest te zijn zagen we ergens anders een beter prijs. Een medewerker zag ons kijken en sprak ons aan. Hij zei waarom gaan jullie eigenlijk niet met de campervan.  Na een kostplaatje, wat goon(goedkope wijn uit pak) en langggg discussiëren hebben we ervoor gekozen om het te doen. Ik ga rijden samen met Marjolein. Geen idee of ik het kan maar lijkt me wel zo vet! Hier ga ik volgende keer meer over vertellen want hij is al best lang.  Tot snel!

1. Elly:
    24 september 2017
    Mooi foto's, ook weer een heel leuk en mol verhaal. Blijf genieten en ik kijk uit naar je volgende verhaal. Kusjes mama
  2. Opa noot:
    25 september 2017
    Wauw weer een avontuurlijk verhaal en leuke foto's,blijf er van genieten en een veilige camperreis liefs vanuit tilburg