Cage of Death: Swimming with Crocs

18 februari 2018 - Darwin, Australië

DARWIN, KAKADU & LICHTFIELD

EzelNa een nachtje in Darwin gingen we door naar Kakadu en Lichtfield. Dit zijn twee national parken in de omgeving van Darwin. Onderweg  zagen we drie ezels langs de weg. In de outback leven veel wilde paarden en ezels (10 miljoen) en kamelen (1,5 miljoen).

Barrow creekAls eerst bezochten we het Kakadu een prachtig en enorm National park. Het park is ongeveer even groot als de helft van heel Nederland, ongeloofelijk he! Verder kent het park vele soorten flora en fauna en bestaat het uit rode kliffen, prachtige natuur, rotsen met aboriginal kunst en watervallen.De meeste rangers in het park zijn ook Aboriginal en zorgen voor het park.

Waterfall in KakaduDe eerste dag bezochten we twee kleine watervallen (o.a. Bouldercreek) want de grote, bekende watervallen zijn niet toegankelijk in het regenseizoen. De Gunlom hoop ik ook nog een keer te zien want je hebt daar een natuurlijke infinitypool met een fantastich uitzicht. De twee die we bezochten waren ook mooi en bij beide hebben we heerlijk gezwommen.

Zonsopgang yellow watersRond 6.45 hadden we de volgende dag een bootvaart over Yellow Waters. Al varend zie je de zon opkomen en ga je op zoek naar wildlife. Het moeras is in het een regenseizoen twee keer zo groot dus dan is het lastiger om krokodillen te vinden. Tijdens de bootvaart  hadden we er toch twee gevonden maar ook vele andere dieren. We zagen vooral veel vogels want het park heeft maar liefst 300 verschillende soorten.

Muur schilderingTen zuiden van Jabiru vind je een belangrijke bezienswaardigheid van het park: de Nourlangie rock. Op deze plek vind je oude ‘rock art’ van de Aboriginals. De rotschilderingen en de verhalen die er achter schuilen zijn erg indrukwekkend. De gids vertelde ons ook veel over de planten en we mochten ook verschillende dingen proeven zoals de Kakadu pruim, het superfruit van de Aboriginals. Het is een kleine, groene pruim die 50 keer meer vitaminen C bevat dan een sinaasappel. Daarnaast heeft het nog vele andere positieven bijwerkingen, had ik er maar een aantal meegenomen!

Er staat een paard in de gangHierna gingen we naar Nurwarlandja lookout. Hiervoor moet je eerst een pittig klim doen van 600 meter maar de uitzichten zijn het waard. Na de lookout gingen we naar de volgende campground. De camping zat vol met wallabies, buffels, pauwen, een kalf, een varken en een pony die zelfs in de pub rondliep. Ilse vond het een goed idee om een buffel te fotograferen, alleen die moest daar niet van hebben en renden op het hek af. Hij stopte net voor het hek, het was hilarisch om te zien maar Ilse vond het minder leuk en was best geschroken. Een drankje bij de pub hielp wel dus ze was snel weer de oude.

Spin kakaduOp de camping zitten in de avond  overal weer kikkers zelfs in de douche. Dit waren grote kikkers en ze waren niet schattig, erger nog ze zijn giftig.  Ze hebben een bepaald gif op hun rug en als je ze aan raakt laten ze het gif los. Dit kan zorgen voor extreme hallucinaties of de dood. Een goede reden om er bang voor te zijn. Ik vind ze erger dan spinnen want die zien we natuurlijk ook genoeg.

Upper CascadesDe laatste dag gingen we naar Litchfield. Het park is ideaal voor een dagje weg, omdat je er kan hiken maar ook kan zwemmen bij verschillende watervallen. Wij deden als eerst een hike naar de upper Cascades. Normaal hou ik van een wandeling maar de gids had ons gewaarschuwd voor bloedzuigers, dus ik liet daar niet op mijn gemak. Uiteindelijk kreeg ik een kleine had op mijn been, dus dat viel mee. Bij Ilse zat er een in haar sok waar ze later pas achter kwam. Ondanks de bloedzuigers heb ik geen spijt van de hike. Samen met de gids en een aantal andere gingen we door het water van de ene naar de andere waterval. Bij een waterval konden we eronderdoor zwemmen en er achter staan. De hele route was net een wildwaterbaan, dus ik vermaakte me prima tot dat ik bijna mijn bikini verloor haha. We konden niet helemaal naar beneden want in het regenseizoen kunnen daar krokodillen zitten.

Termite hillLitchfield staat ook bekend om de termieten heuvels. Je ziet je overal staan in de omgeving (Alice Springs naar Darwin) niet alleen in het park maar ook gewoon langs de kant van de weg.  Bij Lichtfield staan een aantal reusachtige termieten heuvels. Ze kunnen 10 meter hoog worden, slechts opgebouwd uit modder en gras, vol met gangen en kamers.

Wangi fallsHierna was het tijd voor een heerlijke lunch en daarna gingen we door naar de Wangi falls. Twee watervallen die omringd zijn door oranjebruine rotsen. De dag was zo weer voorbij en toen gingen we weer terug naar Darwin. We hadden  hier nog zeven dagen. We dachten echt van wat gaan we doen daar maar uiteindelijk kwamen we bijna tijd te kort. Ik gebruikte deze tijd namelijk om foto’s en video’s over te zetten, een planning maken voor Nieuw Zeeland, het Tax formulier in te vullen en mijn blog bij te werken. In Darwin regende het af en toe flink en het is daar erg vochtig en benauwd. Tijdens de tour hadden we helemaal geen regen en waren we weer geluksvogels.

Cage of DeathNatuurlijk hebben we wat ‘leuke’ dingen  gedaan zoals de Cage of Death.  In Crocosaurus Cove kun je met een zoutwater krokodil zwemmen maar dat wel in een glazen box. Ilse en ik mochten zwemmen met Chopper. De eerste 10 minuten kun je hem onder water bewonderen en daarna wordt de kooi wat omhoog getakeld en wordt de krokodil gevoerd; recht voor je neus! De laatste vijf minuten vond ik het pas een eng want hij hapt letterlijk tegen de kooi aan dus je kan zo naar binnen kijken. Zo'n gave ervaring!

CROCIn de Crocosaurus Cove waren nog meer krokodillen en genoeg andere reptielen waar we een kijkje konden nemen.  In Darwin zitten ook heel veel krokodillen in rivieren en de zee, dus je moet alert zijn! In het Northern Territory, de staat waarvan Darwin de hoofdstad is, zwemmen naar schatting zeker 75 duizend krokkodillen vrij rond.

vissen met tomVerder zijn we nog vier dagen gaan counchsurfen.  Het is een online sociaal netwerk waarbij  je andere leden van over de hele wereld berichtjes sturen met de vraag of je enkele dagen bij hen mag logeren. Ik had dit nog nooit gedaan maar de hostels zijn zo duur dat ik het wilden proberen. Ik heeft het geld namelijk liever uit aan eten haha!Wat ben ik blij dat ik het gedaan heb! We sliepen bij Tom, een jongen van 25 en hij werkt bij de marine. Hij woonde in een luxe appartementen complex met een mooi uitzicht over de zee. Ilse en ik hadden samen een eigen kamer en de handdoekjes lagen al klaar. In het complex zat een gym en een zwembad. We hebben ervan genoten. Ilse was ook helemaal gelukkig toen Freek Vonk  bij ons de lift stapte. Heel erg maar  ik kende hem niet!

Haai gevangenIn het weekend was Tom vrij en zijn we met hem gaan en Jason, zijn baas gaan vissen. Jason heeft namelijk een boot en gaat vaker vissen. Ik had nog nooit gevist maar vond het best leuk vooral omdat ik gelijk beet had. Het was een kleine haai en later ving Jason ook nog een grotere haai. Voor de rest wat dat het haha. Volgens Jason gaat het normaal veel beter maar de zee was te wild. Hij baalde ook voor ons maar wij hadden een leuke dag. Het einde was alleen wat minder want we konden niet naar de kant komen omdat het eb was en toen werden we helemaal lekt gestoken door zandvlooien.

Deze avond gingen we nog op een terrasje zitten met live muziek en een kan sparkeling Sangria met 43. In Darwin heb je best veel terrasjes buiten en dat maakt het leuk. Jason kwam ook langs en hij wilde naar een rock café dus gingen we even mee. Het was leuk om even gezien te hebben maar daarna gingen we naar een andere club.

KrokodilDe zondag hebben we bij het zwembad gelegen want in de nacht moesten we vliegen. Weer een voordeel van het couchsurfen is dat je niet hoeft  om tien uur uittechecken en Tom bracht ons ook naar het vliegveld. Heel lief en als dank voor alles hebben we elke dag voor hem gekookt. Of hij het allemaal lekker vond dat was de vraag want het was een moeilijker eter haha.

We vlogen als eerste naar Melbourne en we hadden hier nog  twee volle dagen. Deze brachten we door in het centrum. We gingen wat winkels af, gingen op verschillende plekken eten en keken naar optredens van straatmuzikanten. Hierna was het tijd om Australië te verlaten en ik had best een naar gevoel. Dit gevoel had ik in azie ook altijd als ik naar een ander land ging. Ik besefte me ook dat het over vijf weken voor mij al ophoudt en daar heb ik een dubbel gevoel bij. Maar goed nu nog vol genieten van Nieuw Zeeland. Daar volgende keer meer over. Tot snel!

1. Oma:
    1 maart 2018
    Hopi Chistel wat heb je toch weer veel mooie natuur gezien Ik kan begrijpen dat je het gaat missed maar geniet nog even want Wij genie ten als jij weer thuis bent lieve gr opa en omaxx
  2. Opa noot:
    7 maart 2018
    Wat was t weer een mooi verhaal ,het begint natuurlijk te korten maar hoop dat je nog een paar mooie weken hebt .
    Ik heb erg genoten van je reisverhalen,die ik dan ook zeker zal missen.
    Lieve groetjes van ons hier in tilburg
    😘🙋‍♀️