Lovely trip in Bali with a little bad luck

20 augustus 2017 - Amed, Indonesië

Op naar Bali na 4 dagen Bangkok! Voor de gene die denken je zou toch naar Australie gaan? Ja dat klopt maar het was zo goedkoper vliegen en we vonden het totaal niet erg om nog even van het Aziatische leven te genieten. Lekker eten, redelijk goedkoop en ik wilde toch nog best veel van Bali zien.

Na een vlucht van 4 uur kwamen we aan in Denpensar. Het was een kort nachtje dus we waren best vermoeid. Nadat we eindelijk onze backpacks  en wat geld hadden, moesten we op zoek maar een taxi. Vorige keer wist ik nog dat dit verschrikkelijk was omdat ze je veel te veel laten betalen dus ik wilde met zoals vorige keer naar de departures lopen. Een gast bleef ons aanspreken en ik zei steeds nee, maar toen zei hij dat hij van uber was en liet dit aan ons zien. Ik dacht van oo dan is nog goedkoper dan de taxi en ik wist dat ubers niet geliefst waren bij andere taxi's dus dat verklaarde dat hij zo geheimzinnig deed. Voor de mensen die niet weten wat een uber is, dat is een app waarbij een auto je in de buurt weg brengt voor een vastgesteld bedrag.

Eerst geloofde ik hem maar in de lift begon ik al te twijfelen. Hij kon ook geen prijs indicatie geven en dat kan iedereen wel. Toch mee doorgegaan en de teller starte al op 50.000 rupiah (bijna 4 euro). Normaal op 7000 maar dat wist ik niet meer. Ik wist wel dat vorige keer iets van 80.000 had betaald. Voorgevoel twee en weer niet naar luisteren haha. Nou we zaten in de auto en de teller vloog omhoog en we waren nog geen 200 meter verder. Dus ik zeg er iets van hij zo nee dit jaar is het anders blabla. Ik zeg zet ons er maar uit toch omdat anders wel 100 euro werd.  Dus met tegen zin 10 euro betaald voor dat stukje maarja hij had ook onze tassen. Zo dom dat ik daar ben ingetrapt baalde er ook echt van maarjaa shit happends. Toen maar toch terug gegaan naar plan numero 1 bij de departures een taxi nemen. Dit koste uit eindelijk 80.000, 30 min rijden. Dus we waren uiteindelijk nog veel kwijt maar goed voortaan beter op letten.

Alles wat een beetje tegen kan zitten gebeurd bij ons dus vandaar deze titel haha. Ilse backpack is kapot, deze heeft ze maar drie maanden gebruikt vorige keer dus dat is echt slecht. De garantie tijd is dan ook net een maand verlopen. Verder was mijn pinpas geblokkeerd en van alles en nog wat maar goed het zijn allemaal dingen die opgelost kunnen worden. Het is alleen wel grappig dat er zoveel in een korte tijd kan gebeuren. Hopelijk hebben we het dan in een keer gehad. Ik heb Ilse maar gevraagd om haar boedha te dragen misschien dat het helpt.

We starte in Seminyak en na onze leuke taxi avontuur we zijn de eerste dag gelijk naar het strand gelopen. We zijn toen gaan zitten bij La Plancha, een relaxe strandtent met gekleurde zitzakken en indonesische  parasols. Vanuit daar zagen we de zonsondergang onder het genot van een vers sapje.

De dag erna gingen we gelijk door naar Canggu om vanuit daar de Tanah Lot tempel te bekijken. We hebben toen een scooter gehuurd en zijn daar heen gereden. Na de tempel  hebben we nog een drankje gedaan aan het strand. Verder wilde we die avond alweer vroeg naar bed (oma's haha) zodat we de boot konden nemen naar Nusa Penida. Achteraf besloten we toch om hem s'middags pas te nemen zodat we konden uitslapen.  We zaten nu voor de twee x in een leuk hostel en besloten toch maar een drankje te gaan toen. We kwamen toen aan de praat met wat mensen, die vervolgens maar de Pretty Poison gingen. De bar bij het hostel ging al dicht dus besloten we mee te gaan. Ik was al eerder in Canggu geweest dus ik kende de bar, het is een afgelegen hipstar-art bar. Buiten is er een zwembad wat helemaal leeg is en waar alleen maar in geskated wordt. Vorige keer werd er niet geskated maar werden en tattoos binnen gezet. Nu was het een stuk drukker, er was een live band en af en toe waagde iemand een kans op de skatebaan. Toen de band stopte ging iedereen weer door naar het strand feest, al was het vrij onduidelijk waar die nu was. Canggu heeft twee stranden, en wij waren op weg naar Eco beach. We kwamen al gauw wat mensen tegen die zeiden dat het feestje bij de Old Man's was dus moesten we weer terug. We waren een van de weinige die te voet waren want in Canggu moet echt alles met de scooter. Alleen omdat we wilde drinken hadden we een taxi genomen. Gelukkig kwamen er nog genoeg mensen voor beide en konden we alle vier bij iemand achter op. Alleen een hond die al heel de tijd met ons meeliep moesten we helaas achterlaten. We kwamen aan bij de Old Man's en het strandfeest was best groot. Het was weer een gezellige avond en de volgende ochtend werden we niet uitgeslapen wakker kan ik je vertellen.

We hebben rond 12 een taxi genomen naar Sanur om daar de boot te nemen naar Nusa Penida. Toen we daar aan kwamen moesten we nog de taxi naar de home stay nemen, wat ze natuurlijk weer veel geld voor vroegen dus besloten we de moterbike taxi te nemen. Nou dat was geen succes kan ik je vertellen. Ik zat bij een oude, dunne man achterop die niet echt op letten. Hij besloot ook even te tanken terwijl Ilse voor mij reed met een andere man dus die dacht ook waar is ze naar toe. We zagen al gauw de slechte wegen en hoge heuvels onderweg en dachten echt van hoe gaan we hier scooter rijden. Na aankomst moesten we even bijkomen van de rit en zijn daarna even gaan wandelen maar we kwamen niet veel tegen op een klein dorpje na. De home stay ligt ook in the middle of nowhere en het leukste was nog dat niemand daar engels kon. Dus met handen, voeten en google vertalen (als internet het een beetje deed) hebben we gecommuniceerd.

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en wilde we naar KelingKing beach rijden alleen waren we verkeerd gereden. Zo zagen we wel heel het eiland en locale bevolking was super aardig onderweg, iedereen wil je helpen en zegt hoi. Het eiland is nog niet super toeristisch dus dat is wel leuk. Na wat rond rijden waren we dichtbij een tempel "Pura Puncak Mundi" waar je een mooi uitzicht zou hebben maar dit viel tegen en de tempel helaas ook. Wel waren er veel apen. Toevallig kwamen we daar een Nederlands stel tegen want verder was er niemand. Zij gingen hierna ook naar de KelingKing beach, dus ik had gevraagd of we achter hun aan mochten rijden. Halverwege zeiden ze dat ze dat de Guyangan waterval al hadden ingesteld dus besloten we daar ook heen te gaan. Het was een flinke hike met 700 enge blauwe trappen maar het uitzicht was schitterend. Op het einde van de trappen kon je nog over de waterval heen lopen waar ook een tempel op stond. Na dit overleefd te hebben gingen we eindelijk door naar KelingKing beach.  Echt een heel mooi strand waar je ook een flink hike moet maken om naar beneden te komen. De golven waren ook enorm en ik kan het weten. We waren foto's aan het maken van mij in de zee en toen werd ik meegenomen door een golf. Ilse was me ineens kwijt. Het was genant en grappig te gelijk maar dit koste me wel mijn nieuwe zonnebril die ik net drie dagen had. Achjaa weer een goed excuus om te winkelen en was al lang blij dat het mijn actioncam niet was.

Een nieuwe dag en weer vroeg uit de veren. De wifi had het heel de avond niet gedaan maar zie dat maar is uit te leggen dat ze hem resetten. Deze dag gingen we in de ochtend naar Angel's Billabong & Broken Beach maar de weg er naar toe was zo slecht. De wegen zijn soms normaal en soms slecht met grote gaten enz maar dit was echt de ergste tot nu toe. Hoe ik het overleefd heb vraag ik me nog steeds af. We ontmoeten onderweg een aantal indonesische meisjes die gewoon met zijn drie op een scooter gingen zonder helm. Nou mij niet gezien Ilse en ik gaan gewoon altijd apart.

Na deze rit waren we er een beetje klaar met de scooter en hebben we een snorkeltour gedaan met de hoop dat we een Manta zouden spotten. Op de boot ontmoeten we Chris een  gezellige,gespierde jongen die wel een scheiterd is als hij het water in moet. We zagen namelijk Mantas en ik was de enige van de boot die als een gek het water in sprong. De zee was wel heel wild maar ik wilde hem zien. En ja hoor ik heb hem gezien al was het wel pittig om in de zee te zwemmen en mijn snorkel deed het niet maar het is me gelukt. Het staat allemaal op video dus ik kan die paar seconden eindeloos terugkijken. Onderweg zagen we ook nog dolfijnen, dat was ook weer geweldig om te zien.

Na de twee drukke dagen pakte we de boot naar Amed om daar verschillende tenpels te bekijken. We gingen vanuit Nusa Penida eerst naar Padangbai met de boot en daarna namen we daar een taxi. Het was weer een hele klus om een goed prijsje te krijgen voor de taxi maar we hebben toch iets af kunnen dingen. Jaja we worden er steeds beter in.  Voordat we in Amed aan kwamen was het al weer een uur of twee en daarom zijn we lekker even op het strand gaan liggen. Het strand was niet super mooi maar wel lekker rustig. Heel amed is rustig en de natuur is prachtig, overal zie je rijstvelden.

Na te veel Nasi Goreng in Nusa was ik blij dat ik weer iets anders kon eten in de avond. Bij de homestay en het enige restaurant in de buurt serveerde ze alleen dat en Mie Goreng. In Amed zijn we ook nog naar een tempel en twee waterpaleisen geweest. We gingen als eerste naar Pura Lumpuyang Luhur dit is een prachtige, kleine tempel op de Seraya heuvel. Vanaf de tempel is er een fantastisch uitzicht op Gunung Agung en een groot gedeelte van Bali. Het is een van de belangrijkste tempels in Bali en daarom zijn er veel Balinese families in cermoniële kleding met grote manden voedsel.

Na deze tempel zijn we doorgereden naar het waterpaleis Tirtagangga. Het is een klein paleis gebouwd op de plek van een heilige bron. Het bestaat uit terrassen, vijvers, beelden en struiken. Een vijver zit vol oranje karpers en voor een paar cent kun je deze voeren.

Het andere waterpaleis Ujung was een stuk groter en rustiger (minder toeristisch). Het is een schitterd park met veel water, vijvers, beekjes en tempels ook heeft het uitzicht op Lombok.  Het paleis ligt midden op de grootste vijver wat vroeger een zwembad was. Beide waterpaleisen waren van de oude Balinese koning en hij verbeef samen met zijn eerste vrouw en kinderen in Ujung. Het andere waterpaleis was voor zijn tweede en derde vrouw en kinderen.

Buiten bij het waterpaleis stonden allemaal kleine eetkraampjes, waar we sate stokjes deelde voor 1 euro. De route die we deze dag gereden hadden was echt prachtig door de bergen en zoveel mooie rijsyvelden. Op het einde van de dag hebben we nog een lekkere Gado Gado (groeten, ei, tofu en tempe met pindasaus) gegeten op het strand. De volgende dag gingen we naar Ubud maar dat komt volgende keer!