Java: Foodpoisoning, surfing and the Borobudur

13 december 2015 - Java, Indonesië

De vlucht naar Jakarta had een tussenstop in Singapore. Na wat eten op het vliegveld hebben we onze nieuwe boarding pass opgehaald. Het was even zoeken maar uiteindelijk vonden we het. We konden toen al gelijk naar de ruimte voor het boarden. Ik nog even op de computer gezeten en toen konden we al het vliegtuig in. Dus het ging allemaal redelijk snel. Op facebook hoorde ik van Laura dat ze zich  in de tijd had vergist en vannacht om 1 uur al moest vliegen. Dus ze had haar vlucht gemist, ook was haar creditkaart ingenomen door de automaat. Wat erg en wat een pech maar gelukkig heeft ze het die avond leuk gehad.

Gelukkig gingen we twee dagen eerder dan dat ons visum verliep, zodat ze daar geen problemen mee had. Ik ben ook echt dom trouwens. Ik wist eigenlijk al dat langer in indo wilden blijven maar ik dacht dat regel ik later wel.  Je weet nooit hoe alles loopt dus dacht wacht er even mee. Het kost ook 50 dollar dus het is niet een beslissing die je zomaar maakt. Op twee januari moet ik eruit en dat is mega duur. Alle vluchten zijn dan prijzig en ik wilden graag tot de 6de blijven. Blijkbaar moet je dat gelijk regelen anders moet je een keer het land uit dus nu ben ik veel duurder uit. Hier baal ik zo van!

Om 10 uur kwamen we aan in Jakarta. We zijn snel het hostel uit gegaan om wat te eten. We hebben op straat een hele lekkere saté op en daarna zijn we ons bedje ingedoken. De volgende dag hebben we Jakarta verkend. We hebben de oude stad "Batavia" gezien, de kathedraal, Sunda Kelapa Docks, Monument en het National museum. Het museum ging meer over gebruiken van vroeger en over het hindoeïsme. Het was interessant, dit kwam mede doordat een gids met ons mee liep en ons veel had uitgelegd. Onderweg werden we heel de tijd aangestaard en veel locals wilden met ons op de foto. Dit had ik totaal niet verwacht in Indonesië. Het valt ook gelijk op dat in Java veel moslims wonen (80% procent van de bevolking). Je hoort vaak de geluiden vanuit de moskee en veel vrouwen dragen een hoofddoek. In de avond hebben we nog een drankje gedaan op het dakterras met wat andere backpackers of mensen die (tijdelijk) werken in Jakarta.

De dag erop zijn we naar Bogor vertrokken met de trein. Op het station weer hetzelfde verhaal met aanstaren en foto's. Een man was ons zelfs op skype aan het laten zien. Een meisje Tisa begon tegen me te praten en was geïnteresseerd wat ik deed. Zelf studeert ze medicijnen en woont in Bogor. Na de trein rit kwamen we aan in Bogor. Volgens het hostel moesten we eerst bus 3 nemen en dan bus 9. Dit deden we dan ook maar 9 dropten ons elke keer verkeerd af. De rit zou 10 min moeten duren maar voor ons was het 2 uur. Een vrouw kwam ons helpen en is uiteindelijk in de derde 9 mee ingestapt. Ze had toevallig eerst een man in Tilburg.

Nou na nogmaals bellen naar het hostel kwamen we bij het hostel aan. Toen begon het heel hard te regen dus zijn we nog twee keer het hostel uitgeweest om te eten maar niet om de botanische  tuinen te zien. Het is heel warm tot halverwege de middag en daarna gaat het kei hard regenen. Dus dat betekent elke dag vroeg uit de veren.

De botanische tuinen hebben we toen naar in de ochtend gedaan samen met Rob. Deze jongen leerde ik kennen in het hostel. Het park wordt goed bijgehouden en er waren hele mooie grote bomen en heel veel mooie bloemen. Ze hebben ook een orchideeën tuin maar daar waren meer muggen dan orchideeën. Ik keek naar mijn benen en ze zaten vol met muggen. De orchideeën die er waren wel mooi. Na de tuin zijn we nog een "normale " supermarkt ingeweest. Het is een tijd geleden dat ik die heb gezien, dus gekijk deo, handgel en muggenspray ingeslagen.  Meestal zie je toeristen supermarkten met vooral chips en koek of je hebt de locale markt.

Na de tuin hebben we rond 2 uur de bus genomen naar Bandung. Het was ongeveer 5 uur met de bus dus we kwamen rond etenstijd aan. We zijn toen gelijk doorgegaan naar de foodmarkt 400 m van ons hostel.   Hier zijn wel 30 kraampjes waar je een gerecht kunt bestellen en overal hangen lichtjes, super gezellig.  Hier heb ik  Gado Gado op en een vieze cake met room en kaas. (Gewoon echte geraspte kaas).

De volgende dag een tour gedaan samen met nog twee mensen uit Singapore. We zijn eerst naar Tangkuban Perahu krater geweest en daarna naar een theeplantage, thee fabriek en een hotspring.  Helaas voelde ik me heel slecht dus heb ik de floating market overslagen. Gelukkig stelden het niets voor omdat het weer een opgezette floating market was. In Bangkok moet ik er toch nog naar toe!

In de ochtend toen ik op stond had ik al krampen,  gedurende de dag werd het steeds erger. In de auto sliep ik dan ook continue. Mijn buik was heel erg opzwollen en toen we terug reden naar het hostel heb ik in de auto overgegeven. Dit was al echt 4 jaar geleden en de laatste keer was van drank haha. Ook eten ging er niet in dus dan is er wel echt iets mis bij mij. Na de rit ben direct gaan slapen en toen werd ik met koorts wakker. Ik heb bijna een hele dag geslapen met af en toe wakker worden en rennen naar de wc maar het hielp. Ondanks dat ik ziek was heb ik toch een beetje een leuke dag gehad en veel gezien.

De dag erna zijn Rob, ik en Janine in de middag vertrokken naar Pangandaran. Het was een flinke rit maar ik had drie stoelen en heb bijna heel de reis geslapen. Eten ging er nog steeds niet echt in af en toe wat droge crackers. Bij elke bus stop stappen er een aantal mensen in die spullen, eten etc willen verkopen of een liedje zingen.  Ik werd even wakker en toen stonden er twee jongens die naar vragen bleven stellen en een foto wilden. Ik had daar op dat moment geen zin in en zei niet veel terug. Ik voelde met namelijk nog niet helemaal lekker en werd net wakker. Dan ben ik nooit de vrolijkste haha. Gelukkig stapten ze snel weer uit.

We kwamen best laat aan en zijn toen weer gelijk gaan eten. Een lekker kippensoepje voor mij!! We kwamen aan de praat met een indo en twee meisjes uit Denmarken. Het was gezellig naar ik heb het niet laat gemaakt. Zelf heb ik nog even een handwasje gedaan en ben toen gaan slapen. Onder de douche doe ik vaak zelfs mijn was. Jaaa een echte backpacker al zeg ik het zelf.

De volgende dag zijn we gaan surfen.Rob en ik namen lessen en Janine is al een pro haha. Die kan prima haar eigen golfjes pakken. Het was best zwaar maar voor mij helemaal omdat ik niet veel had gegeten de afgelopen dagen. Bij Rob ging het gelijk goed en stond al snel op het surfboard. Ik had wel twee uur les nodig haha. Het omhoog komen lukten maar niet. Ik zette mijn voet verkeerd en dat was de grootste fout. Je moet ook echt rustig op staan dan gaat het ook stukken beter. Ik heb me echt prima vermaakt. In de avond heb ik nog maar vluchten geboekt wat ook een hele stress was. Eerst zouden Janine en ik samen naar Singapore gaan en daarna weer naar Bali. Om het land dan later te verlaten. Door dat ik twee dagen ziek was ik het helemaal vergeten te boeken en helaas waren de prijzen enorm gestegen zodat het helemaal niet meer voordeliger was. Zelf heb ik er voor gekozen om alleen naar Kuala Lumpur te gaan en dan op Bali terug te vliegen. Ook mijn reis naar de Filipijnen staat vast daar ga ik 7 januari naar toe. Spannend!!

De volgende ochtend zijn we weer gaan surfen. Mijn knieën zitten wel helemaal onder de schaafwonden maarjaa dat hoort erbij.  De golven waren dit keer hoger en dat maakten het wel zwaar om de zee door te komen.

Rob en ik namen wel in de avond de bus naar Yogyakarta. Dit keer wilden  we graag in de avond reizen omdat je dan nog wat aan je dag hebt. Dit was wel een stuk duurder en de beloofde aankomst tijd 5 uur werd 2 uur. We hebben toen op de bank van het hostel geslapen. Rond de middag hebben we omgeving bekeken waaronder de kraton. Helaas zijn er ook veel scams om je daar weg te lokken en een winkel in te krijgen. Wij hebben uiteindelijk niet veel van paleis gezien want het waterpaleis was pas om drie uur open. Een man (muzikant van het paleis) bracht ons naar de plek waar ze Wajang poppen en daarna begon het hard te regenen. Toen belanden we in een Luwak koffiezaak, de koffie word gemaakt van de poep van het dier. De koffie is duur ongeveer 8,50 voor een kop, buiten Azië  is het nog duurder.  Rob wilden het toch proberen. Ik drink geen koffie dus ik nam lekker thee. De vrouw was wel erg pusherig want ze wilden ons van alles verkopen. Na de regen hebben we nog de markt bezocht en in de avond zijn we naar de bios geweest. Eindelijk de Hungergames en voor maar 3,30 euro. Toevallig kwam ik Yll tegen in het hostel. Dit had ik totaal niet verwacht. Hij vertrok die avond alweer naar Bali, dus het was van korte duur.

De dag erna ben ik ben Rob, Charlotte en Gustav naar de Borobudur gegaan. De entree was heel duur bijna even duur als de Ankor Watt. Het is wel een hele mooie tempel, overal zijn stupas met daarin Buddas. Als je de hand aanraakt van de budda heb je geluk. Dit heb ik dan ook gedaan, het was even passen en meten maar ik kon erbij.

Bij de tempel zijn veel locals aanwezig waaronder weer veel studenten. Het lijkt wel of witte mensen de attractie zijn bij de locals. Iedereen wil op de foto met je tot dat het echt een beetje irritant wordt. Na de tempel zijn we terug gegaan naar het hostel. Voor dat we de uitgang konden vinden moesten we eerst door een hele lange straat met kraampjes waar je van alles kan kopen.

De dag erna was Janine er weer en ben ik nogmaals met haar en Charlotte naar het paleis en waterpaleis gegaan. Dit keer met succes want gelukkig vonden we een aantal locals die ons begeleiden, waaronder een muzikant van het paleis die ons zijn instrument leerden te bespelen. Het paleis was niet heel boeiend maar het waterpaleis waaronder de zwembaden van de vrouwen van de sultan. Als alle vrouwen daar aankwamen legden de sultan een roos neer en wie die dan pakten mocht slapen met de sultan die dag. De rest ging dan zwemmen de eerste vrouw had een eigen zwembad en de andere vrouwen(wel meer dan 50) hadden samen een ander zwembad.

In de avond heb ik afgesproken met Nynke, haar ken ik vanuit Laos.
We zouden eigenlijk al eerder afspreken maar ze had zich vergist in de afstand. Ze heeft een vulkaan gedaan en ik wilde best mee maar ze dacht dat 2 uur vanaf Yogjakarta was maar dat waren er 14. Dus hadden we helaas maar een dagje samen. In de avond hebben we nog een drankje gedaan. Hier ontmoeten we een aantal andere mensen waar we me gepoold hebben. Ook heeft een jongen me uitgelegd hoe je scooter moet rijden want op bali is het blijkbaar nodig.

Samen met Nynke heb ik de volgende dag een kookcursus gedaan voor mijn vlucht naar Kuala Lumpur.  Eerst gingen we met een vrouwtje naar de markt waar we van de ingredienten kochten maar ook mochten we zelf dingen kopen om te proberen zoals een soort sesam bal met iets zoets erin. We hadden vier dingen gemaakt waaronder Rendang. Dit vind ik in nl bij de Indo zo lekker. Na de kookworkshop hebben met zijn drieën gegeten.  Het was heel veel dus ik kreeg nog wat mee voor ik het vliegtuig. Mijn vlucht had ook vertraging dus dit heb ik lekker opgesmikkeld op het vliegveld.  Het was een hele gezellig en ik ga zeker de recepten thuis een keer proberen.

Ik was wel zenuwachtig voor mijn vlucht naar Kuala Lumpur om helemaal alleen te gaan. Maar het is allemaal goed gekomen! Snel meer over Kuala Lumpur en Bali! X

1. Elly:
    2 januari 2016
    Nou nou, Weer een heel verhaal. Nu niet meer ziek worden. Heel hele fijne reis nog, het begint nu te korten, je bent al over de helft, haha. Ik hoop dat je straks nog aan het saaie leven hier in Nederland kunt wennen. Kusje en let goed op en zelf.