The Great Ocean Road

18 januari 2018 - Great Ocean Road, Australië

Start Great ocean roadOp naar de Great Ocean Road, ik was zo benieuwd want ik had al veel mooie foto's gezien. We stopten eerst in Torquay, voor een korte stop aan het strand. Vanaf hier zigzagt de 243 kilometer lange Great Ocean Road langs de Australische zuidkust naar Port Fairy. De weg ligt tussen  een groen landschap en de zee, waar veel kalksteenformaties uitsteken.

Auto JoranOnze eerste dag wilde we niet al veel doen (katertje) en stopten we alleen bij de Point Addis voor een geweldig uitzicht en het grote strand Anglessa. In Lorne hebben we toen de tent opgezet en zijn er op tijd ingekroppen. Hier naast zie je de auto van Joran. We gingen met zijn drieen deze route rijden, mede omdat we dan meer ruimte hadden voor de spullen.

Triplet watervalDe dag erna zijn gingen we eerst naar de Eskine falls en daarna zijn we doorgereden naar Apollo Bay. Onderweg kwamen we weer verschillende mooie lookouts tegen waaronder de Marinners en Teddy's lookout. Het regende alleen een beetje, dat was minder. Rond 12 scheen de zon weer en toen zijn we rond Apollo Bay drie andere watervallen (Beauchamp, Hopetoun en Triplet) gaan bekijken. We waren bijna de enige bij deze mooie watervallen. Bij de Beauchamp waterval hebben we die nacht ook gekampeerd. Het was een hele koude nacht, zo erg dat Ilse en ik met onze Unox muts op lepeltje lepeltje hebben gelegen en zelfs toen hadden we het niet warm.

Loch arch gorgeVanuit daar gingen we door naar Johanna beach. De golven kwamen zo ver dat bijna mijn tas mee de zee in ging, maar op het nippertje wist ik die te redden. Johanna ligt dicht bij Cape Otway Lighthouse, het oudste overlevende vuurtoren van het vasteland van Australië. In de verte hebben we deze vuurtoren bekeken. Nu waren we in de buurt van de Twaalf Apostlen maar we wilden ze graag zien met zonsondergang, dus reden we naar Loch Arch Gorge. Dit is een kloof die genoemd is naar het schip dat nabijgelegen gestrand is in 1878. Van de 54 passagiers hebben het er twee overleefd. Ondanks de vervelende gebeurtenis is het een prachtig. We hebben hier dan ook een lang op het strand gelegen.

ZonsondergangDeze avond verbeleven we in het dorpje Apollo Bay zodat we de zonsongang en zonsopkomst konden kijken bij de Twaalf Apostlen. Ze waren beide echt prachtig. Bij de zonsopkomst was het wel erg koud maar we kregen het snel weer warm door een ochtend wandeling bij de Gibson steps. Vlakblij de Twaalf Apostelen kun je via een houten trap naar het strand en dan loop je tussen de rotsen. De Twaalf Apostelen zijn 12 rotsen die uit de zee ophoog rijzen, maar je kunt er maar 7 zien vanaf het vaste land. De rest kun je alleen zien met een helicopter.

London BrigdeNa deze wandeling en een goed ontbijt gingen we door naar de Arch lookout en de Londen Brigde. Deze natuurlijke brug stortte in 1990 ineen en liet daarbij een gapend gat achter.

Bay of IslandsHet einde van de Great Ocean road was al weer in zicht en eindigde met The Grotto en de Bay of Islands. De Bay of Islands zijn een  heleboel kalksteenrotsen die uit de zee oprijzen. Het was een onvergetelijke roadtrip en ik heb onwijs genoten van dit stukje Australië. Tot de volgende keer!

1. Elly:
    30 januari 2018