Nooit meer oerend hard

29 januari 2018 - Adelaide, Australië

LambertHalvewege Adelaide zijn we opgesplitst met Joran. Het liep eigenlijk al twee weken niet helemaal lekker. Wij nemen graag de tijd tijdens het reizen en hij wil zo snel mogelijk door. We hadden van te voren ook afspraken gemaakt qua planning en dan wilde hij het toch ineens anders doen. Op meerdere dingen zaten we niet op een lijn en toen we in Adelaide er achter kwamen dat hij de outback ineens in twee dagen wilde doen ipv drie weken zoals afgesproken, hebben we besloten niet mee te gaan. De airco werkte ook niet in de auto dus ons leek dat ook niet verantwoord. Daarnaast zouden we dan ook een maand in Darwin zitten omdat we vanuit daar een ticket naar Nieuw Zeeland hebben en daar is het niet bepaald mooi weer. Dit is wel een financiële tegenvaller omdat we tours moeten boeken en anders hadden we de Outback later gedaan omdat het niet de juiste periode is. Maar goed het is wat het is en gaan het beste ervan maken. Ik ga het kamperen zeker missen en vind het jammer dat het zo is gelopen, met de auto kun je ook veel meer zien dan met een tour. Vandaar de titel nooit meer Oerendhard. Al moet ik zeggen dat ik het nu best een leuk lied vind.

PicknickNu zitten we 5 dagen extra in Adelaide maar deze hebben we al goed opgevuld. Dinsdag zijn we in het park gaan picknicken met Tessa. Ze hebben zoveel mooie parken in Australië. Het was ook even fijn een rustig dagje met allemaal lekker hapjes, zou willen dat dit in Nederland vaker kon. De dag daarna zijn we voor twee dagen naar Kangeroo Island vertrokken. Het eiland in South Australia is het op drie-na-grootste eiland van Australië. Het is plek voor dierenliefhebbers want ze hebben  koala's, kangoeroes, wallaby's, vogelbekdieren, zeehonden, mierenegels, possums enz.

Pennington beachIn het begin van de eerste dag gingen we naar verschillende plekken. Als eerst stopte we bij Pennington beach, weer een prachtig strand. Daarna stopte we nog bij de Bales lookout en de honingboederij. Ze hadden daar alles van honing, honing kaarsen, honing ijs. Wij namen een honeycomb, zo lekker!

Seal BayDe zeeleeuwen kun je het beste bekijken bij Seal Bay, dus dat was de volgende stop. Samen met een gids wandelden we dwars door de  zonnende zeeleeuwen. Je zag ook  kleine zeeleeuwen. Ik vond dit het leukste van de hele tour.

Stokes bay beachIn de middag hebben we aan het strand gelegen bij Stokes bay. Op het eerste gezicht lijkt het een eenvoudig rotsstrand. De verrassing ligt verscholen achter de rotsen. Via een inham in de rosten bereik je het prachtige strand van Stokes Bay. Na het strand gingen we naar het kamp voor een barbecue en een kampvuur. We zagen ook nog een aantal possums, een zat zelfs in de keuken.

Remarkable rocksOp de tweede dag zijn we naar het Flinders Chase National park gegaan. Daar maakte we een korte wandeling om wildlife te spotten. We zagen kangoeroes en koala's. De kangoeroes op het eiland zijn donkerder en kleiner dan op andere plekken in Australië. In het National park liggen ook Remarkable rocks. Door de erosie van wind en zee hebben de rotsen grillige vormen aangenomen. Admirals ArchVerder zijn we nog naar een aantal andere mooie plekken geweest in het park waaronder Admirals arch. Hier ga je met een trap langs de kust naar beneden, waar een hele mooie boog is uitgesleten uit de rotsen. Je hebt een hele mooie doorkijk over de zee. Er liggen ook veel zeehonden rond de trap en bij het uitkijkpunt boven.

Sandboarding Kangeroo IslandDe dag sloten we af in Little Sahara, een gebied vol met witte zandduinen die omgeven worden door mooie bossen. We gingen daar zandboarden en dat vond ik geweldig. Het ging zelfs best goed! Rond 17.00 was het tijd om de ferry te pakken terug naar Adelaide. Ik ben blij dat ik kangeroo island heb gezien want het is zo mooi.

Australian dayOp 26 Januari is het Australian day,  er wordt dan gevierd dat de eerste vloot immigranten arriveerden in Sydney.  Op deze dag is er in Adelaide een grote parade door de stad.  Alle nationaliteiten deden mee, alleen Nederland heb ik niet gezien terwijl er toch aardig wat Dutchies in Australië wonen.

Australian dayNa de parade was er een concert in het park met verschillende zangers waaronder Ricki Lee. Zij heeft een liedje voor Sex in the city gemaakt. Australian day sloten ze af met een grote vuurwerkshow, niet zo groot als Sydney natuurlijk maar het was super mooi. Hierna gingen we naar bed want de volgende dag hadden we een wijntour bij de Barossa valley en we werden al vroeg opgehaald.

I love wine!We gingen langs vijf wijnboeren: Jacob's Creek, Kies, Saltram, Wolf Blass en Lambert Estate. We proefden 27 verschillende wijnen en er zaten veel lekkere bij. We hadden ook een gezellig groep, de meeste waren wel iets ouder. Op het einde gingen twee oudere dames nog shotjes halen en deelden ze uit in de bus. Dat was hilarisch.

Wine tastingTijdens de tour en na wat wijntjes had ik nog met Nathalie en Sanne gefacetimed want zij waren op stap. Het komt niet vaak voor dat je beide aan de drank zit met het tijdsverschil. Toevallig waren ze op stap met Hoby, de vriend van de zus van Ilse. Ze wisten allebei niet dat we elkaar kenden. Heel leuk om ze weer te spreken.

SchelpenDe laatste twee dagen hebben we rustig aan gedaan, lekker netflixen,  naar de bieb en het strand. Het waaide hard dus deden we een strand wandeling en zochten we schelpen. Verder hebben we gewinkeld vooral voor de outback. We gaan namelijk een tour doen naar Alicesprings. Hier zal ik snel meer over vertellen! Ik wil ook iedereen bedanken voor de lieve berichtjes en reacties. Tot snel!

1. Elly:
    7 februari 2018
    Weer een mooi verhaal en schitterende foto's . 27 wijntjes en niet aangeschoten? Welke raad je aan?
  2. Elly:
    8 februari 2018
    Super leek verhaal. heel goed dat jullie voor jezelf gekozen hebben en niet verder zijn gegaan met Joran. later zou je spijt gekregen hebben als je alles in een vogelvlucht hebt gedaan. Is helaas jammer dat het wat meer kost, maar dat is dan maar zo. Weer op naar het volgende verhaal. Kusje mama
  3. Oma:
    15 februari 2018
    Wat een mooi verhaal fijn dat Jullie je eigen keuzen hebben gemaakt en het zijn hele mooie fotos lieve gr opa en Oma en een hele dikke knuffel xx