Good parties, beaches, nature Bali has it all!

31 augustus 2017 - Kuta, Indonesië

Na 2 dagen in de natuur gingen we naar het drukke Ubud. Gelukkig konden we het hier wat rustiger aan doen. We gingen dit keer met de schuttlebus mee waar je best veel voor betaald. Alleen stoppen ze er gewoon mensen als er geen zit plek meer is. De eerste dag na aankomst zijn we Ubud door gelopen en hebben we een drankje gedaan bij CP lounge met iemand van hostel en Danny. Een jongen die ik vorige keer had leren kennen op Gili T (een eiland bij Lombok in de buurt). De volgende dag ben ook naar hem toe gegaan om game of thrones te kijken (want ik ben verslaafd) en om zijn laptop te gebruiken, zodat foto's kan overzetten enz.  Ilse is toen naar het monkey forest gegaan maar ik had deze al gezien en ben niet zo gek op apen die op je gaan zitten en je spullen afpakken. In de avond zijn we nog wel samen naar een Balinese dans voorstelling geweest. Toen het begon dacht ik echt wat is dit,  30/40 vrouwen gingen ik een cirkel zitten om het vuur heen en songen tjakutaaa ofzoiets. Na 5 min kwamen er verschillende verklede dansers op die in de cirkel om het vuur heen danste. Het was wel bijzonder om een keer te zien maar ik zou geen tweede keer gaan.

De dag erna hebben we weer een scooter gehuurd en hebben we de Tirta Empul, rijstvelden en twee watervallen (Kanto en Dusung Kuning) bekeken. Helaas waren net 5 bussen chinezen gestopt om ook de tempel te bekijken en was het erg druk.  Of ze de tempel intressant vonden vraag ik me af omdat ze meer met iedereen op de foto gingen (zie foto). Helaas hoorden wij daar ook bij. De twee watervallen waren erg mooi en gelukkig was het niet erg druk.  Bij de eerste waterval Kanto Lampo stond er een mannetje die graag foto's van je wil maken voor een kleine vergoeding. Dit hebben we dan ook gedaan omdat we beide onze camera en telefoon niet mee durfde te nemen in het water. Alleen op het einde viel hij bijna zelf in het water met onze spullen haha maar de foto's waren erg mooi geworden. Het was weer een actieve dag dus wilde we vroeg naar bed gaan. Alleen moesten we het hotel nog  regelen voor Munduk. We hadden een frans meisje Raphaelle ontmoet in onze dorm die ook naar Munduk ging en met ons mee wilde. In Bali is het namelijk niet super goedkoop om te reizen tussen verschillende plekken omdat alles met de taxi of shuttlebus moet. De balinezen zelf doen bijna alles op de scooter. Het was dus goedkoper om met zijn drieen een taxi te nemen. Ook is Munduk nog niet super toeristisch en zijn er geen hostels. We wilden daarom een kamer voor drie personen maar dat was nog een hele klus om te regelen omdat veel al vol zat. Gelukkig mocht ik van het hostel bellen en had ik een deal gesloten met een homstay dat we twee kamers krijgen voor de prijs van een driepersoonskamer.

De volgende dag konden we dus vertrekken naar Munduk waar we goed werden ontvangen met een welkomsdrankje (gember thee). Het was een heel rustig, klein dorpje met een mooi uitzicht op de natuur. De vrouw van de receptie vertelde dat je een hike kan doen naar verschillende watervallen en we besloten om deze te doen aangezien het nog vroeg was. Het was best een flinke hike want we moesten alleen maar omhoog. Onderweg kwamen we genoeg mensen tegen maar die deden de hike allemaal andersom. Onderweg zagen we de Laangan Melanting en de Red Coral, beide mooie watervallen.

De reden dat we naar Munduk kwamen was voor het Twin lake en de Ulun Danu Bratan. Deze lagen wel een stukje van Munduk af dus huurden we weer een scooter. Raphaelle besloot mee te gaan maar ze was niet echt gewend om op een scooter te rijden. Ze wilden bij een van ons achterop maar dat wilde we beide niet mede omdat er veel hoge helligen waren. Het was onderweg wel duideijk dat Raphaelle geen Hells Angel is dus hebben we de rit kort gehouden. Na drie keer fout rijden kwamen we eigenlijk aan bij Ulun Danu Bratan. Dit is een hindoeïstische tempel op Bali. De Pura Ulun Danu Bratan ligt in het noordwesten van het eiland bij het Bratan-meer. Het kratermeer ligt tussen diverse bergen. Tijdens ons bezoek vroegen een paar Balinese jongens of ze met ons op de foto mochten, dit hebben we dan ook gedaan (zie het resultaat bij de foto's haha).

Na deze mooie tempel gingen we door naar het Twin Lake, deze bestaat uit het Buyan and Tamblingan meer. De twee meren worden gescheiden door een stuk regenwoud.  We stopten bij verschillende uitkijkpunten want vanaf de Tempel rijd je een heel lang stuk langs het meer. Op een uitkijkpunt kon je  verschillede foto's maken op een schommel, boot noem het maar op. We hebben ons daar dan ook wel even vermaakt. Na onze fotoshoot zijn we nog naar de Munduk waterval gegaan. Om bij de waterval te komen moet je eerst door een stuk bos en daarna door een koffie plantage. Dit was wel nog even leuk om er bij te doen en de weg was ook niet zo lang.

Na onze actieve dagen in Munduk was het tijd voor Uluwatu, op naar de stranden en feesten. Ik wilde heel graag terug naar Uluwatu voor de Single fin party en omdat ik verder daar nog niets had gezien. De rit er naar toe was langgg 4 uur in een super hete, oncomfortabel auto. We waren namelijk elke kantoortje afgegaan voor de goedkoopste prijs omdat het nogal duur was. 2,50 bespaard haha maar nu weten we ook waarom. We hadden wel een super aardige chauffeur maar die snapte er niet veel van en kon geen engels. Dus elke keer kwam hij met de google vertalen app om alles te vertalen. Hij wist alleen ook niet dat je indo/engels dan ook weer moet omdraaien maar goed we waren er uit gekomen. Hij had ons namelijk eerst bij het verkeerde hotel afgezet. Ook zijn zoon reed op de scooter mee om hem te helpen maar die begreep het ook niet helemaal. Maarjaa we hebben het gehaald. Helaas voelde ilse zich wel heel slecht en is gelijk op bed gaan liggen.

In de avond was wel de Reggea party op Pandang Pandang beach waar ik wel heen wilde dus heb ik even social gedaan. Het was ook echt een leuk hostel en voor de feesten regelen ze dan ook shuttle bussen voor een kleine vergoeding. Zo komt iedereen weer veilig thuis want in Uluwatu moet ook echt alles op de scooter. Supriseee.  Het feestje was echt leuk, het was op een mooi strand en er speelde een live band met reggea muziek. Deze avond leerde ik Kevin, Keira en Charmaine kennen en nog veel andere mensen. Keira en Charmaine besloten op het einde de zee in te gaan maar een jongen had ze er toen ingeduwd. Dus de hele groep waar ik mee was belande in ze zee. Ik heb me braaf even verstopt en een half uur later waren we op het strand aan het dansen en kregen ze toch het idee om mij erin te gooien. Gelukkig heb ik nog steeds mijn goede hardloopskills en was ze het niet geluk al scheelde het niet veel.

En dan was het zo ver de dag van de Single Fin party! We zijn 's middags eerst naar twee strandjes geweest met onze kamergenoot Sara. Het eerste strand was Nyang Nyang, wel het mooiste strand dat ik in Uluwatu heb gezien. Het is er super rustig omdat je best een stuk naar beneden moet lopen om er te komen. Hierna gingen we naar Bingin beach, dit is het surfstrand voor beginners.  Het was een klein strandje met veel stenen. Ik ging het water in en kwam er bijna niet meer uit. De golven waren best sterk en je moet echt voorzichtig het water uit. Ik werd dus lekker over de stenen meegesleept auwwww. Gelukkig had ik dit keer mijn zonnebril niet op.  Na Uluwatu deels te hebben gezien hebben we super lekker gegeten bij Warung Makan Made. We hebben daar echt elke avond gegeten.

Nadat we onze party outfits hadden aangetrokken en wat biertjes op hadden bracht de shuttlebus ons naar het feest. Single fin is beachclub met verschillende etages. Het was  druk maar ook erg gezellig. Het feest eindigde wel om kwart over 1 en ik pakte de bus van 2 uur terug.  Ik bleef over met Kiera, Kevin en Charmaine en om ons te vermaken gingen we zwemmen bij een hotel. Een andere jongen die we hadden leren kennen verbleef daar. Gelukkig hield Kevin de tijd in de gaten en hadden we de bus terug gehaald. Lekker kletsnat zingend terug naar het hostel.

De volgende dag was een rustige dag want we moesten even uit kateren. We zijn toen naar Pandawa beach geweest en we hebben film gekeken (Lion echt een aanrader). In hostel lagen er best nieuwe films die je kon kijken, echt fijn.  Verder hebben we in Uluwatu nog de tempel bezocht.  De Uluwatu tempel ligt op de klif van Bali met een schitterd uitzicht over de oceaan. Daarna zijn we lekker bij een zwembad gaan liggen van een luxe hotel. Het was niet goedkoop maar zo fijn! Het hotel lag naast de Single fin dus zijn we daar nog zonsondergang gaan kijken met nachos en een vers sapje, want we moesten nog terug op de scooter. Het was mooi om te zien met de surfers in het water. We kwamen er alleen achter dat het hotel twee zwembaden had en die andere lag recht aan de zee. Daar kon je dus ook de zonsondergang zien. Niet gek dat we bijna een zwembad voor ons alleen hadden, maar goed we hebben genoten. De volgende dag de tas ingepakt en op naar Kuta. Ik wilde de kluis leeg halen en toen schrok ik me dood. Er zat een dikke kakkerlak op de deur. Dit was niet de eerste keer want toen ik een scooter huurde en een helm pakte zat er ook al een in. Gatver! Iemand van het hostel had hem weggehaald dus ik kon veilig mijn tas inpakken. Toen hebben we samen met een Kiwi (Nieuw Zeelander) de taxi genomen en later zijn we samen naar Sky garden geweest. Onbeperkt eten en drinken van 5 tot 9. Ik was er al eerder geweest en dat is het enige wat leuk is aan Kuta en de shopping mall. Waar we natuurlijk ook zijn geweest. Wel moet ik zeggen dat de mensen overal echt aardig waren in Kuta. We hebben Bali afgesloten met een goede avond. Het buffet was echt goed dus we hebben veel gegeten zodat we er in Australië tegen aan kunnen. Dat wordt wat elke dag drie keer koken maar dat went vast weer.

Na een massage en een goede maaltijd hebben we laat het vliegtuig gepakt naar Cairns, waar ons nieuwe avontuur begint. Snel meer, sneller dan deze keer hoop ik haha!