Exploring Fraser Island

6 oktober 2017 - Fraser Island, Australië

Daar gaan we drie dagen Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. Het eiland is 123 kilometer lang en bevat zelfs meer zandkorrels dan de Sahara.
 Hoe erg we ook baalde van het weer de eerste dag op Fraser hadden we geluk. Het was af en toe zonnig maar bijna geen regen. De groep werd verdeeld over vier auto's en we hadden een leuke groep. Allemaal Nederlanders en Pablo de spanjaard. Kan ik weer mooi mijn spaans oefenen.

We gingen met vier auto richting Fraser. Peter de gids reed voorop met de wat jongeren van 21 jaar. In de andere auto's mocht de rest  rijden als ze wilden want de meeste waren boven de 21.  Ik heb de laatste dag wel een stukje gereden omdat het best gaaf is in een 4x4 op Fraser. Je rijdt over parelwitte stranden, door het regenwoud en langs rode zandsteenformaties.

Ik had wel net een 'pittig' stukje uitgekozen want ik kon op een of andere manier niet in het spoor blijven van de andere auto. Dus kwam ik elke keer in los zand terecht waardoor we van links naar rechts gingen, maar het was zeker leuk om een keer te doen. Veel heb ik niet gereden want had de dagen daarvoor al wat kilometers gemaakt dus vond wel prima.

De eerste dag bezochten we  Lake Mackenzie. Op Fraser liggen namelijk veertig zoetwatermeren waarvan het water zo zuiver is dat het drinkbaar is. Deze meren zijn ook de enige mogelijkheid om te zwemmen omdat het in de zee niet kan door de aanwezigheid van haaien en sterke stroming. Lake Mckenzie is een van die meren en is helder blauw, heeft parelwit zand en is omringd door wat bomen.

Daarna gingen we luchen bij het Central Station rainforest en daar deden we ook een kleine wandeling door het regenwoud. Voor lunch aten we wraps en dat alle drie de dagen. De avond voordat we naar Fraser gingen dachten we: "Laten we is wraps eten want dat hadden we nog nooit gedaan." Nou wat een feest vier dagen wraps maar het ging niet vervelen gelukkig.

Op de weg terug naar de camping hadden wij een lekke band. Pablo was blijkbaar nog een slechtere chauffeur dan ik haha. Nee hoor maar geen idee hoe het precies kwam maar met een paar handige mannen was het zo gepiept.

Ondanks de vertraging waren we toch op tijd bij onze tentjes. Deze waren eigenlijk best prima want we hadden verwacht dat we op de grond zouden slapen, maar we hadden gewoon matjes.  Marjolein, Ilse en ik gingen samen in een tent en dat paste net. Anders moest een van ons bij Pablo, leuke jongen maar we zijn nu zo gewend aan elkaar haha.

Rond vijf uur begon het super hard te regen en dat ging zo heel de avond door.  Het was minder erg want we hadden een overdek deel waar we konden zitten en drinken natuurlijk. We hadden op Fraser maar wat extra drank ingeslagen want onze goon was gevallen de dag ervoor. Gewoon weer zoiets dat mij moet over komen. !!Het regende de avond ervoor ook en we haalden alle spullen uit de van. Ik had de goon met wat andere spullen vast. Onderweg naar het hostel (nog geen 200m) scheurde de plastic zak waar de goon in zat. Het karton was eraf omdat ze deze bij de Whitsundays er af hadden gehaald. We hadden daar zo weinig gedronken dat de 4 liter weer mee terug kon.  Maar goed de zak goon viel dus op de grond op een tak en toen liep alle drank eruit. De bottle shop waren natuurlijk allemaal dicht dus ik ben even social gaan doen tijdens het koken of iemand nog extra goon had. We hadden geluk want ik kwam aan de praat met twee Nederlandse meisjes die net terug kwamen van Fraser Island. Zij hadden nog twee liter goon over en gaven het zo aan ons. Super lief maar het was niet genoeg voor twee dagen dus vandaar dat we wat extra kochten( wel iets duurder).

Na de gezellige avond met wat drank spelletjes maakte Peter ons om half 7 wakker. Het weer was niet zo goed in de ochtend en we bezochten als eerste de Champagne Pools in de regen, het wordt ook wel ‘de natuurlijke jacuzzi’ van Fraser Island genoemd. Je vindt hier een ware verzameling van natuurlijke waterbronnen die gevormd zijn door vulkanische rotsen. Het water van de zee klotst letterlijk over de rotsen in de pools, wat voor heerlijke verfrissing en het opschuimende champagne-effect zorgt. Hier kun je als enige in zoutwater zwemmen wat ik toch maar niet gedaan door het slechte weer. De regen stopte  daarna gelukkig en daarna gingen we naar Indian Head. Na tien minuten wandelen heb je daar een prachtig uitzicht over het strand en de zee. Vanuit daar zagen we nog twee Manta's zwemmen.

Later op de middag kwam het zonnetje door dus hadden we heel goed weer bij de laatste stop Eli Creek. Een kraakheldere rivier waarin je na een boardwalk kan tubben. Verder hebben we de rest van de dag gezond en gevolleybald.  De training die ik in Cairns had gehad uiten zich nog niet helemaal maar ik blijf oefenen.

De tweede avond moesten onze groep koken, we waren met acht dus het was zo klaar. Ik heb eigenlijk alleen het garlic bread opgewarmd en uitgedeeld. We aten pasta en het was echt super lekker. In Australië eet ik wel twee keer in de week pasta (cheap cheap) dus het was niet dat ik er naar uit keek, maar hij was oprecht heel lekker. Het kan komen omdat het met twee kazen (Cheese lover) en gehakt was.  Wij eten zelf meestal pasta zonder kaas met veel groente en rode saus. Vaak ook zonder vlees en nu vooral met Marjolein want zij is vegetariër.

De rest van de dag was het droog gebleven maar toch zaten er spinnen in het kamp. Ze zoeken namelijk droge plekken op als het regent. Deze was zo groot en kon ook nog springen. Milou (ook van onze groep) wilde een foto maken en lette even niet op. Hij sprong zo tussen haar benen en ik overdrijf niet de sprong was twee meter. Ik heb wel een foto gemaakt (zie onder de blog het resultaat) maar toen wist ik natuurlijk nog niet wat ik nu weet. Verder was ik zo slim om de tent op te laten dus Ilse en Mayo waren niet zo blij met mij. Vooral omdat ze overal zaten maar we hebben rustige kunnen slapen. Ik had alles paar keer gecheckt en wat goon erin en je slaapt als een roos.

Het was zeker weer een mooie avond. We hadden onze 4x4 erbij gehaald, de muziek aangezet en danste op tafel. Daarna gingen we een kijkje nemen bij de andere groep. Er zijn namelijk twee kampen maar die lopen dan een dag voor of achter.  Deze groep ging  naar het strand en we besloten mee te gaan. Veel van hen hadden een stok bij de Dingo stok (meer voor de grap). Dingos zijn verwilderde honden die in Australie wonen. Ze zijn kleiner dan wolfen. Onderweg hadden we er al wat gezien. Ik kreeg ook een stok maar toch kwam er een dingo naar ons toe. Best eng eigenlijk maar hij deed niet echt iets. We waren ook met een grote groep dus dat scheelt.

Toen brak de laatse dag aan en het was prachtig weer. We hadden een klein katertje dus was het de beste tijd voor een hike van 2,5 km naar Lake Wabby, prachtig klein groengekleurd meertje dat aan de oostkant van het eiland ligt. Leuk om te weten is dat ze met 11,4 meter diepste meer op heel Fraser Island is.  Lake Wabby wordt begrensd door zowel regenwoud als een gigantisch grote witgekleurde zandduin. Het laastste stuk van de hike moet je door los zand maar het was het waard. Om naar het meer te komen moet je op het einde stijl naar beneden door het zand.  Peter zei ga hier niet gek doen want twee maanden gelden is  iemand overleden. Het eerste wat een paar Duitsers doen is van die berg afrennen, daarna met een koprol.

Onderweg stopte we nog bij het Maheno Shipwreck. Dit schip werd gebruikt voor het testen van bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 1935 werd ze voor de sloop verkocht aan Japan maar kwam daar nooit aan.

Na het Lake en Shipwreck was het weer tijd voor een wrap en daarna gingen we terug naar de ferry. Toen we op de ferry stonden te  wachten zwommen er dolfijnen langs ons. Ze waren maar een meter van ons vandaan, zo leuk om te zien.
Kamperen was het trouwens wel we moesten het meeste zelf doen, zelfs de auto's schoonmaken en het kamp poetsen. Ik heb het super gehad mede door de gezellige mensen waaronder Brabo Milou en mijn beste vriend Pablo.  De volgende dag gingen we weer verder naar Noosa en komt het einde met de campervan al in zicht. Vertel jullie volgende keer meer. Kijk ook even bij de video's heb wat geupload. Xxx

1. Oma:
    30 oktober 2017
    Wat een geweledige reis was dat ga zo lekker door en blijf genie ten lieve gr opa en Oma xx