Last few days alone and 600 Dolphines🐬

28 maart 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

WANAKA, QUEENSTOWN, MOUNT COOK, CHRISTCHURCH EN KAIKOURA

Uitzicht over Lake MathesonBij mijn laatste blog verliet ik Franz Josef en daarna reden we door  naar Wanaka. Tijdens de rit hadden we weer Thunder Creek Fallsverschillende mooie tussenstops. Als eerste stopten we bij Fox Glacier, waar we de Lake Matherson walk deden. Halvewege de wandeling heb je een prachtig uitzicht op het meer met daar achter de bergen en de gletjer.  Daarnaast hadden we nog twee stops bij de Thunder Creek Falls en de Blue Pools.  Helaas was het iets te koud om te zwemmen maar toch sprong een van ons van de brug af voor een verfrissende duik.

Beroemde boomToen we Wanaka binnen reden dacht ik gelijk waarom blijf ik hier maar een dag? Je ziet gelijk verschillende gezellige cafeetjes en restaurants en vanaf daar heb je een prachtige uitzicht op Lake Wanaka met daar achter de bergen.  Ik werd dolgelukkig real fruit icecreamvan deze plek. We zouden laat op de middag een boottour door met barbecue maar helaas ging deze niet door. Te weinig animo dus haalde ik en Ilse een real fruit ijsje. Deze kun je hier overal vinden en ze zijn heerlijk! Terwijl we genoten van ons ijsje liepen we naar 'the Wanaka Tree', een eenzame boom die in Lake Wanaka groeit. Als we bij het meer aankomen, zit er een pianist te spelen, zeer bijzonder.

View from Mount ironDe volgende ochtend deed ik met een paar andere dames van de bus een kleine hike op Mount Iron waar je nog een mooi uitzicht had over Wanaka. De Roy's Peak heb ik helaas niet beklommen en dat wilde ik wel heel graag doen. Ik dacht dat je deze ook vanaf Queenstown kon doen maar dat was helaas niet het geval.  Het is een hele zware hike maar het uitzicht is geweldig. Het is ook lastig om alles in vijf weken te plannen maar goed weer een reden om terug te komen!

Lake HaweaOp naar Queenstown en tijdens de rit stopten we weer op mooie lookout zoals Lake Hawea lookout (zie foto). Verder stopten we nog bij een groente boer waar ik samen met Ilse een grote groente zak kocht voor 12 dollar. Ze hadden ook een proef tafel en daar waren natuurlijk de meeste backpackers te vinden. Toen we bijna in Queenstown aankwamen stopten we nog bij Groente zakhet bungeedump centrum, waar twee mensen van de bus een sprong waagden. Het was leuk om gezien te hebben maar mij lijkt de swing leuker om te doen. Deze heb ik ook niet gedaan want het was een dag mooi weer in Queenstown en daarnaast was ik voor het eerst ziek deze reis. Ilse was al een aantal dagen niet lekker en ik denk dat ik het heb overgekregen. Tijd om te rusten was er niet echt maar een halve dag heb ik op bed gelegen net toen we aankwamen. We verbleven 4 nachten in Queenstown maar ook daar was ook genoeg te doen.

View bob's peakDe eerste dag was het prachtig weer en gelukkig ging het wat beter. We zijn toen allereerst met de gondellift omhoog gegaan naar Bob's Peak. . Daar kon je over heel Queenstown en het meer uitkijken, prachtig!  Naast het mooie uitzicht kun je daar ook rodelen en we besloten dat te doen. Je zit dan in een klein karretje en rijdt super snel een berg af. Het was super leuk om te doen en ik ging nog best snel, al zeg ik het zelf haha.

Ice barAan het eind van de middag bezochten we letterlijk de coolste plek van Queenstown, de ice bar: Below Zero. Heel verstandig met onze weerstand maar het was zeker leuk om een keer gezien te hebben. Voordat we naar binnen gingen kregen we een 'warme' jas aan. Alles, van het meubilair tot de glazen is van ijs gemaakt. Na een kwartiertje hadden we het toch best koud en verlieten we de ice bar.

Big night out groepLater in de avond deden we mee aan de Pub Crawl. Ilse en ik houden wel van dansen en een drankje en dat hadden we eigenlijk nog amper gedaan in Nieuw Zeeland. Queenstown is een goede plek om uit te gaan en het was weer een super gezellige avond. Voor een dinsdagavond waren we met een best grote groep. Dit kwam mede door een vrijgezellenfeest. Bij de PubBig night uut Crawl kon je aan allerlei spellen mee doen en hiermee kon je verschillende vouchers winnen. Dat hoef je mij en Ilse geen twee keer te vertellen want dan zetten wij ons volledig in. Aan het einde van de avond hadden we dan ook ieder twee vouchers gewonnen en we hadden er nog een paar gekregen. De meeste van de groep hadden alles al geboekt of verlieten Nieuw Zeeland snel. Wij hadden eigenlijk hetzelfde probleem alleen de dag erna waren we nog vrij.

QueenstownVroeg ging de wekker, eigenlijk zouden we uitslapen het was tenslotte onze katerdag. Toch wilden we even langs bij Peterpans om te kijken of er de mogelijkheid was om iets samen te doen met de vouchers, wat bleek nu het waren 2 halen 1 betalen vouchers haha. Dat was ons helemaal niet verteld en het stond er ook heel klein op, maarja skydiven was deze dag toch niet mogelijk door het weer en de de andere activiteiten waren nog steeds best duur. We besloten Fergburgerdaarom maar terug te gaan naar bed met een Ferg burger. Wat is er nu lekkerder na een avondje stappen dan het eten van een goede burger? Deze kleine burgerbar in het hartje van Queenstown is wereldberoemd. Tijdens je reis hoor je al regelmatig de naam fergburger vallen. Het is dan ook geen optie om Queenstown te verlaten zonder er op z’n minst ééntje te hebben geproefd (ze hebben ook heerlijke vega opties). Na een uurtje wachten, half in de regen hadden we er dan eindelijk eentje en hij was heerlijk!

Milford soundDe dag erna moesten we weer vroeg uit de veren want we gingen naar de Milford Sounds. We voelden ons nog steeds niet top maar niet gek na al dat gefeest. Eigen schuld dikke bult maar het was het waard!  Milford Sound is de bekendste fjord van Fiordland National Park. Dit fjord snijdt 22 kilometer het ruige Nieuw-Zeelandse landschap in. We deden hier een Waterval bij Milford soundboottocht en dan vaar je door de fjord, waar je ook kijkt je ziet schitterende dingen. Tijdens de rondvaart zie je onder andere watervallen maar ook zeehonden en op het einde zagen we de beroemde berg Mitre Peak.  De Milford Sound heeft de hoogste neerslagcijfers van het land en dat hebben we gemerkt. Toen we terug gingen met de bus begon het ineens te sneeuwen echt bizar. In de avond nam ik dan maar een ijsje bij de Cookie Time haha! OMG ik had zo geen zin in ijs maar ik ben fan van COOKIE DOUGH en daar kan je verschillende cookie dough combineren met ijs. Ik koos voor Hokey Pokey ijs met normale cookie dough, geweldige combinatie! Ik ben blij dat we deze winkel niet hebben in Tilburg.

Hooker Vally trackToen was het alweer tijd om Queenstown te verlaten en gingen we door naar Mount Cook. In de bus zagen we Remke weer een oude bekende waar we mee vast zaten in Blue Duck.  Zeker gezellig om die nogmaals te zien. Bij Mount Cook deden we de Hooker Valley Track. Het was alleen mistig waardoor we Mount Cook niet goed zagen maar afgezien daarvan was het een schitterende wandeling. Via hangbruggen loopt je over wilde rivieren naar de Mueller-glesjer, Mount Cookdaar zie je drijvend ijsblokken in het blauwe gletsjermeer. Op de terug weg naar het dorp waren we alleen verdwaald. We vonden gelukkig een paar andere mensen van de Stray bus waar we lekker achteraan konden hobbelen haha. Een meisje  van de groep is blind en die reist in haar eentje door Nieuw Zeeland met de Stray bus. Ik vind het super knap want je moet natuurlijk wel veel hulp vragen.

Lake tekapoIn de ochtend verlieten we het dorpje bij Mount Cook en de wolken waren weg dus hebben we hem toch goed gezien. We waren onderweg naar Christchurch en tijdens de rit stopten we weer bij twee meren waaronder Lake Tekapo. Het was nog steeds best koud dus ik ging snel terug naar de bus met een warme chocomel en mijn dekentje. Deze heb ik al sinds de outback en ik ben heel blij dat ik hem niet heb weggegooid. Hij komt regelmatig van pas in Nieuw Zeeland. Mijn laastste dagen in Christchurch en Kakouri was het weer prachtig weer, dus ik was helemaal happy!

MexicaanEen van de beste plekken om te zwemmen met dolfijnen (in het wild!) is te vinden bij Kaikoura. Ik had een aantal dagen over dus besloot ik daar zelf nog heen te gaan want wie wil dat nou niet!  In de ochtend nam ik afscheid van Ilse. De avond ervoor hadden we nog samen gegeten voor haar verjaardag bij een Mexicaans restaurant.  Het was een goede/lekkere afsluiter! Na het afscheid Laatste avond samenging ik vroeg met de Stray bus mee. Na een mooie rit langs de kust die net weer open was want de aardbeving had veel verwoest,  kwam ik aan in Kaikoura. De bus zetten ons gelijk af bij het encouter center, waar we ons duikpak aan kregen en een instructiefilmpje zagen. Kort daarna werden we naar de boot gebracht en gingen we de zee op. Na 15/20 minuten varen zagen we de eerste dolfijnen en mochten we de boot uit. Niemand kon voorspellen hoe ze zouden reageren. Eén ding is zeker: om de aandacht van de dolfijnen te trekken moest je de dolfijnen zelf entertainen door te zingen en rare bewegingen te maken. Ik dacht no way haha maar toen ik de eerste dolfijnen zag begon ik als een gek geluiden te zwemmen met dolfijnenmaken.  Je zwemt tussen de honderden wilde dolfijnen en als je geluidjes maakt onder water komen de dolfijnen meteen naar je toe. En ga je rondjes zwemmen? Dan zwemmen ze gewoon met je mee. Het was zo gaaf en na 2 a 3 uurtje zwemmen was ik helemaal kapot. We hadden weer een prima hostel met een jacuzzi dus daar ging ik met de rest van de groep in om lekker te ontspannen. Mijn Franse kamergenoot zong nog een liedje en speelde op zijn gitaar daarna was ik zo in dromenland.

Botanic GardenNa een geweldige dag ging ik terug naar Christchurch. Ik had een lift kunnen regelen bij een leuke Italiaan. Het was een gezellige rit en voordat ik het wist was ik weer terug in Christchurch. Mijn laatste twee dagen heb ik aan mijn blog gewerkt en de stad verkend. Deze dagen vlogen zelfs voorbij en toen stond een reis van 30 uur op mij te wachten. Het ging allemaal goed en snel behalve in China wat een gedoe als je daar een overstap hebt. Ze zijn ook helemaal niet vriendelijk maar ik heb Hooker Vally trackhet overleefd. Het was weer een geweldige reis! Nog nooit heb ik een land bezocht met zo veel verschillen in klimaat en landschap als Nieuw-Zeeland. Wat heb ik veel mooie dingen gezien en gedaan ook in Australië natuurlijk. Ik ben zo blij dat ik alsnog ben gegaan, zelf het werk gedeelte vond ik top!  Het is een lange laatste blog geworden, sorry daarvoor! Super bedankt voor het lezen en de lieve reacties. Tot in Tilburg of ergens anders! X Christel

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl